Se til sør

Film fra Sør gjør noe for kinopublikummet som kinoene ellers ikke makter

KOMMENTAR: Festivalen som begynte som et hobbyprosjekt i et støvete kjellerlokale på Blindern tidlig på nittitallet, er blitt voksen. Nærmere 140 filmer står på programmet den kommende uka. Og med flere visningssteder enn tidligere og med dagsvisninger fra klokka 11.00 hver dag, har festivalen blitt så voksen at jeg vil påstå at Film fra Sør er Norges mest spennende filmfestival

Ikke til forkleinelse for de andre norske festivalene, men ingen annen kan vise til et så bredt og fargerikt program, med filmer fra kontinent vi sjelden får besøke via lerreter i Norge. Hvilken annen festival gir deg mulighet til å bli med på en reise fra avsidesliggende strender i Argentina, til mørke bakgater i Egypt og horrorliknende kostskoler i Thailand?

Festivalen åpner med den kinesiske familietragedien «Slaget om den forbudte by», en film som byr på noen av mest visuelt blendende scenene jeg har sett. Øynene skal i det hele tatt virkelig få tilfredsstillelse den kommende uka.

«Se verden fra en annen vinkel» lyder festivalens slogan, og årets æresgjest, den taiwanske filmfotografen Mark Lee Ping-Bing, understreker dette. Ping-Bing er av mange utropt til en av verdens fremste filmfotografer. Han er kjent for sine visuelt sterke filmer, med tidvis lange tagninger og sin evne til å bringe fram følelser i hvert et bilde.

Foruten å avholde workshop for norske filmfotografer, er Mark Lee Ping-Bing representert med en håndfull egne filmer. Uttrykksmessig spenner de over et bredt spekter, men for å anbefale en blant mange, plukker jeg ut Wong Kar-Wais «In The Mood For Love» fra 2000, en film som konkurrerte om Gullpalmen i Cannes, og som har vunnet Mark Lee Ping-Bing priser for beste filmfoto på festivaler verden over.

Kina er i det hele tatt sterkt representert på årets festival, og filmene vil kunne fungere som en øyeåpner og informasjonskilde for mange fram mot neste års Olympiske Leker i Beijing. Mye av det du får se her, vil du nok ikke få oppleve som OL-turist.

Andre filmer verdt å få med seg, er blant annet dokumentaren «Total Denial», som utspiller seg i det skremmende aktuelle Burma. I filmen følger regissør Milena Kavena prosessen med nedleggelsen av en gassrørledning gjennom Burmas jungel, der lokalbefolkningen blir behandlet på umenneskelig vis og tvunget til å jobbe for militærjuntaen og oljeselskapene. «Total Denial» er en blant mange filmer som deltar i «Det kritiske rom», et program som setter spørsmålstegn og maner til debatt.

At en festival som Film fra Sør hvert år besøkes av over 20 000 publikummere er oppløftende. Ikke minst i ei tid der påkostede Hollywood-produksjoner gjør sitt beste for å stjele folks oppmerksomhet. Man får virkelig si seg enig med filmsjefen ved Oslo Kinematografer, Christin Berg, som på årets pressekonferanse innrømmet og var glad for at Film fra Sør gjør noe for kinopublikummet som kinoene ellers ikke makter.