STOR SATSNING: Spesialeffekt-utvikler Bård Anders Kasin (th) og programleder Fritjof Nilsen viser kulturminister Linda Hofstad Helleland (H)  rundt i «Lost in time»-studioet i november. To lørdager på rad har programmet hatt problemer. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpix
STOR SATSNING: Spesialeffekt-utvikler Bård Anders Kasin (th) og programleder Fritjof Nilsen viser kulturminister Linda Hofstad Helleland (H)  rundt i «Lost in time»-studioet i november. To lørdager på rad har programmet hatt problemer. Foto: Håkon Mosvold Larsen / NTB scanpixVis mer

Seere slakter «Lost in time»: - Setter heller på lokalradioen neste lørdag

Teknologiskaper Bård-Anders Kasin beklager overfor alle som har negative erfaringer med det nye TVNorge-konseptet «Lost in time».

(Dagbladet): - Vi er veldig lei oss for den røffe starten. Vi gjør helt nye ting, og det er ikke alltid like enkelt. På grunn av en stor eksternfeil i første sending byttet vi server, og det gikk bedre i går enn forrige uke, sier skaperen av «Lost in time»-teknologien, Bård-Anders Kasin til Dagbladet.

- Frykter dere at TVNorge tar programmet av skjermen?

- Det ville vært trist om de legger oss ned. TVNorge vurderer kontinuerlig alle sine programmer, og det gjør de også med oss. Vi forholder oss til at vi fremdeles er med videre, og håper at vi skal få løftet dette, slik at programmet blir det vi håper, fortsetter Kasin.

- Vurderer programmets framtid

Etter en hard start forrige lørdag, gikk det i går galt igjen for tv-programmet «Lost in time» på TVNorge.

Etter en svært trang fødsel kan det se mørkt ut for satsingen.

TVNorge mediesjef, Hanne McBride, uttalte overfor Dagbladet at de skal veie opp framtida til «Lost in time».

- Vi skal vurdere programmets framtid, og vil komme en konklusjon når den er klar, sa hun lørdag kveld.

Mange hadde problemer med spillopplevelsen i går, og uttrykker sin frustrasjon på programmets Facebook-gruppe:

«Etter to lørdagskvelder klar med mobilen er tålmodigheten slutt. Setter heller på lokalradioen neste lørdag», skriver en.

«Dette gidder jeg ikke å bruke tiden min på lenger. Takk for meg! Dette blir nok nedlagt håper jeg», mener en annen.

Andre utrykker sin støtte:

«Utrolig kult når appen virker! Utrolig bra, hvis dere får orden på sakene, men litt nybegynnerfeil aksepteres siden konseptet er så kult! Hele familien satt samlet (...) Håper TVNorge får rettet opp feilen og ikke legger programmet på is».

Store forventninger

TVNorge og Bård-Anders Kasin og Jens Petter Høilis The Future Group har lagt lista høyt i promoteringen av det nye og banebrytende tv-konseptet «Lost in time» det siste halvåret. Programmet produseres sammen med Freemantle Media.

Med lovnader om potensielle millionpremier, «revolusjonerende spill-tv» og «Matrix i stua» har forventningene vært skyhøye. Til og med kulturministeren, Linda Hofstad Helleland (H), var til stede da TVNorge lanserte konseptet i november, og Finansavisen slår fast at «norsk TV-eventyr prises til flere milliarder».

- Lista er lagt veldig høyt i forkant av dette programmet. Gjør det problemene ekstra tunge å svelge?

- Det er ekstra vondt uansett med slike utfordringer, men vi ser at samspillet fungerer, i form av at de som er inne og spiller melder tilbake at de har en positiv opplevelse. Selve spillopplevelsen opp mot showet på tv får mye god respons.

- Vi jobber kontinuerlig med å luke ut barnesykdommene. En del spillere sleit med å komme inn de første minuttene i går, men det stabiliserte seg etter hvert. De fleste fikk spille, men det ødelegger opplevelsen for mange, sier Kasin.

- Har gjort endringer

- Burde ikke alt dette vært luket ut i forkant av lanseringen?

- Feilen som inntraff første sending var et problem som lå hos en ekstern leverandør. Vi har byttet og gjort endringer. Det som er positivt er at kjernen i programmet, altså studioteknologien, fungerer kjempebra. Serverbelastningene er derimot vanskeligere, men vi jobber på spreng, sier Kasin.

Overfor seerne beklager han de negative erfaringene med «Lost in time».

- Vi er veldig lei oss, men veldig glad for alle dem som støtter oss. Det har bygget seg opp en liten fanskare med folk som heier, og det er fantastisk. Vi er et lite norsk selskap som etter beste evne prøver å gi den opplevelsen som vi har drømt om å skape.