Seerfall for NRK

Selv om mange nordmenn benket seg foran TV-skjermen for å se sommerens fotball-EM, viser tallenes tale at NRK hadde et seerfall i juli i år, sammenliknet med samme periode i pandemiåret 2020.

SEERFALL: Til tross for både fotball-EM og storsatsingen «Sommerskuta», viser tall at NRK har en lavere seerandel i juli, enn på samme tid i fjor. Foto: Silje Katrine Robinson / NRK
SEERFALL: Til tross for både fotball-EM og storsatsingen «Sommerskuta», viser tall at NRK har en lavere seerandel i juli, enn på samme tid i fjor. Foto: Silje Katrine Robinson / NRK Vis mer
Publisert

Til tross for at NRK sendte over 20 kamper fra årets fotball-EM, har det vært et seerfall for deres TV-kanaler i juli, ifølge tall fra Kampanje.

NRK hadde i juli i fjor en markedsandel på 40,5 prosent. Tilsvarende periode i år viser en markedsandel på 38,8 prosent - det er en nedgang på 1,7 prosentpoeng.

Store deler av fotball-EM ble sendt i juni, og da hadde NRK en markedsandel på 40,9 prosent - identisk med andelen på samme tid i fjor. Fra juni til juli sank den altså med 2,1 prosentpoeng.

Fungerende TV-sjef i NRK, Lise Storm Hansen, påpeker overfor Dagbladet at NRK har en høyere andel i juli 2021, enn de hadde på samme tid i 2019.

- Med andre ord er det nok mer juli 2020 som skiller seg ut som en usedvanlig sterk NRK-måned. Vi ser også at konsumet av lineær TV har gått noe ned fra i fjor. Dette henger nok sammen med mye godt vær i sommer, i store deler av landet, sier Storm Hansen til Dagbladet.

Seerfall for «Sommerskuta»

Et av programmene som har opplevd seerfall sammenliknet med tidligere, er NRKs nye sommersatsing «Sommerskuta». Programmet tar over for fjorårets satsing «Sommerbilen», og resultatet er et seerfall på omtrent 100 000 seere. I forrige uke skrev Dagbladet at 221 000 seere i snitt har sett «Sommerskuta», noe som tilsvarer en andel på 32 prosent. Nesten tre millioner seere har vært innom sendingene.

- «Sommerbilen» var tre timer opptak i beste sendetid på NRK1. «Sommerskuta» sender 10-12 timer direkte seks dager i uka og blir et event lokalt etterhvert som vi beveger oss langs kysten. Mange følger sendingene også på dagtid på NRK2, og til nå har tre millioner nordmenn vært innom sendingene, sier Storm Hansen, og fortsetter:

- En gjennomsnittlig seer ser tre timer på «Sommerskuta» – publikum viser at de følger med, de kommuniserer ønsker om stedsinformasjon og båter de vil vi skal legge merke til.

Morten Wiberg i mediebyrået Carat, sier været ofte påvirker seertallene. Han tror det er tilfellet for seertallene til «Sommerskuta».

- NRK hadde et sommerprogram i fjor som leverte bra. Folk var hjemme, på hytta og det var litt dårlig vær. Det gjorde at man så mer på TV. I år er det folk som til og med reiser ut av landet, og det påvirker seertallene, sier Wiberg til Dagbladet.

TIDENES LAVESTE: «Sommerskuta» har opplevd et seerfall på 100 000 seere, sammenliknet med fjorårets satsing «Sommerbilen». Det er også tidenes laveste seertall for en av NRKs sommersatsinger. Foto: Silje Katrine Robinson / NRK
TIDENES LAVESTE: «Sommerskuta» har opplevd et seerfall på 100 000 seere, sammenliknet med fjorårets satsing «Sommerbilen». Det er også tidenes laveste seertall for en av NRKs sommersatsinger. Foto: Silje Katrine Robinson / NRK Vis mer

- Skal evaluere

Storm Hansen i NRK mener «Sommerskuta» gjør at NRK viser en fysisk tilstedeværelse i hele landet ved at «vi kommer hjem til folk og møter publikummet vårt direkte».

Hun sier likevel at NRK er åpne for å vurdere å lage annet innhold som et supplement.

- «Sommerskuta» har i tillegg til egen promotering fått mye oppmerksomhet, både lokalt og i riksdekkende medier. Kanskje det blir for lange strekk på kveldstid og at publikum også har behov for annen type innhold på sommeren, det må vi evaluere i etterkant, sier Storm Hansen.

KLARER ALT: NRK-profilen i ekstase når Karsten Warholm løper inn til OL-gull og ellevill verdensrekord. Foto: Bjørn Langsem / Dagbladet. Video: Klaus Holm Fjellro / Dagbladet TV. Lyd: NRK. Vis mer

TV 2 og TVNorge med seerjafs

Juli har vært måneden for tre store idrettsarrangement. Både «Tour de France», sommer-OL i Tokyo, og fotball-EM. NRK har sendt deler av kampene fra fotball-EM, og finalen endte med et snitt på 1,5 millioner seere - det høyeste tallet for en EM-finale siden 2000.

Fjorårets «Tour de France» ble som mye annet også påvirket av coronapandemien. Under normale omstendigheter blir sykkelrittet sendt på TV 2 i juli. I fjor ble det utsatt til september. Det påvirker også seertallene til NRK, mener Wiberg.

- Dette påvirker naturligvis NRK. Det blir naturlige skifter når store sportsprogrammer kommer på andre kanaler, sier Wiberg.

TV 2 har økt seerandelen i juli med 3,9 prosentpoeng, sammenliknet med samme periode i fjor. For TVNorges del endte markedsandelen på 9,4 prosent - en økning på 3,3 prosentpoeng, men for eieren Discovery endte juli med en tilbakegang på to prosentpoeng.

Wiberg tror at OL-satsingen til Discovery, har en påvirkning på seerfallet til NRK.

- Jeg vil anta at en del av årsaken er at OL går på Discovery. De kaprer naturlig nok en del markedsandeler, hvert fall siste uka av juli.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer