HADDE PREMIERE: Fredrik Skavlan mistet et stort antall seere sammenlignet med da programmet gikk på NRK. Foto: TV 2
HADDE PREMIERE: Fredrik Skavlan mistet et stort antall seere sammenlignet med da programmet gikk på NRK. Foto: TV 2Vis mer

Skavlan:

Seerflukt fra «Skavlan»

TV-ekspert Morten Wiberg utroper «Senkveld» til vinneren av fredagskvelden.

Det var duket for hard kamp om seerne fredag kveld. «Skavlan» hadde premiere på TV 2, og konkurrerte mot sin tidligere NRK-kollega Anne Lindmo, som tok over fredagskvelden etter ham.

Samme kveld var det også premiere på «Senkveld med Helene og Stian», som tok over etter Thomas Numme og Harald Rønneberg. De har loset seerne gjennom fredagskvelden på TV 2 i en årrekke.

Det er «Senkveld» som vinner TV-kvelden, ifølge Morten Wiberg, TV-sjef i mediebyrået Carat. 582 000 seere fikk med seg programmet da det ble sendt på TV fredag kveld.

«Skavlan», som ble sendt før «Senkveld», hadde til sammenlikning 440 000 seere, og NRKs «Lindmo» fikk 612 000 tv-seere.

Fallende seertall

Men selv om «Lindmos» seertall er høyere, mener Wiberg at «Senkveld med Helene og Stian» går seirende ut av fredagskampen, fordi det er vanskeligere å få høye seertall klokka 22.30 om kvelden, da programmet ble sendt.

- Det er vanskeligere å samle så mange seere klokka halv elleve på kvelden, enn klokka halv ti. TV 2 hadde nok ventet at «Skavlan» skulle hatt rundt 600 000 seere, så at de havner på 440 000 bør de være litt skuffet over, sier Wiberg, til Dagbladet.

Han legger til at Fredrik Skavlan trakk rundt 800 000 og opp mot en million TV-seere da programmet gikk på NRK, men at det ikke er unaturlig at seertallet går noe ned når han bytter kanal.

NRK har vanligvis høyere seertall enn de kommersielle kanalene.

Våren 2018 hadde «Skavlan» 705 000 seere i gjennomsnitt, mens seertallene for vårsesongen i fjor var 814 000. I vårmånedene i 2016 hadde programmet 822 000 seere i gjennomsnitt.

Toppen av seerfjellet ble nådd i 2005, da hadde «Skavlan» 1,1 millioner seere i snitt.

PREMIERE: Helene Olafsen og Stian Blipp vant TV-kvelden, ifølge Morten Wiberg TV-sjef i mediebyrået Carat. Foto: TV 2
PREMIERE: Helene Olafsen og Stian Blipp vant TV-kvelden, ifølge Morten Wiberg TV-sjef i mediebyrået Carat. Foto: TV 2 Vis mer

Kan gå oppover

- Det er kanskje ikke alle som har fått med seg at han har byttet over. Lindmo har gått i tre uker, og folk har dermed fått innarbeidet seg en vane med programmet. Lindmo har holdt seg relativt stabilt de siste programmene, men et slikt program har tidligere hatt flere seere, så NRK trenger ikke sprette champagnen, sier Wiberg.

Han legger til at man kan anta at «Skavlan» vil få høyere seertall etter hvert.

- Og så kommer seertallene på nett i tillegg, sier han.

- Men at så mange ser på «Senkveld» så seint på kvelden må være oppløftende for TV 2, sier Wiberg.

Får ros av «seniorene»

Thomas Numme og Harald Rønneberg som har vært programledere for «Senkveld» i 15 år, er svært fornøyde med premieren til arvtakerne i helga. I en sms til Dagbladet uttaler de følgende:

- Vi er veldig glade for at seerne har tatt så godt imot Helene og Stian, de gjorde en kjempejobb, sier Thomas Numme.

Makker Harald Rønneberg legger til:

- Absolutt, og det er veldig hyggelig at «Senkveld» lever videre etter oss - og kan fortsette å underholde det norske folk i mange år framover.

TV 2: - Superfornøyd

I en pressemelding skriver TV 2 at nær 500 000 seere har vært innom «Skavlan»-innhold på TV 2 og strømmetjenesten TV 2 Sumo i løpet av helgen.

Premieren på «Senkveld med Helene og Stian» er den sterkeste sesongpremieren for programmet, siden høsten 2015.

- Vi er super-fornøyd med fredagen vår, og premiereprogrammene våre Skavlan og Senkveld leverer godt over våre egne forventninger. Debutantene Helene og Stian gjør en fantastisk jobb og sammen med Fredrik Skavlan bidrar de til at TV 2 ble den desidert største kanalen i den kommersielle målgruppen 20-49 år, sier kanaldirektør Trygve Rønningen i TV 2.

- Ved siden av seertallene lineært, er vi også svært tilfreds med Skavlans digitale fotavtrykk i løpet av de siste dagene. Høsten er lang, og vi skal jobbe hardt for å gi seerne gode fredagskvelder utover, sier Trygve Rønningen.