Seerne flykter fra «Big Brother»

TVNorge klarer ikke å gjenta suksessen fra i fjor vinter, da «Big Brother» sugde til seg seere som insekt på et fluepapir. 40 prosent av seerne stikker nå av fra 100-dagersprogrammet. Heller ikke de andre realityprogrammene blir pengemaskiner.

TVNorge klarer ikke å følge opp sin egen «Big Brother»-suksess fra i fjor, og seertallene synker.

Etter rundt tretti av i alt 100 sendedager, er gjennomsnitts seertall 304000 seere for de daglige sendingene. Inkluderer man den ukentlige direktesendingen, er tallet 315000. Gjennomsnittstallet i fjor var 484000.

Etter 527000 seere i åpningsprogrammet 25. februar i år, var seertallet helt nede i 155000 sist fredag.

- Kjedelige programmer. En dårlig kopi, mener seere som har vendt årets «Big Brother» ryggen.

Gratispassasjerer

Både TV2 og TV3 fryktet seerflukt til «Big Brother»-kanalen. For TV3 er seertap katastrofalt, på grunn av allerede bunnoteringer i annonsemarkedet.

For TVNorge er imidlertid ikke høye totalseertall noe mål i seg selv. De må i stedet treffe seere i nøyaktig den aldersgruppen annonsørene vil betale for.

I fjor hadde TVNorge mange gratispassasjerer fordi de hadde høyere seertall enn annonseselgerne klarte å få betalt for.

«Big Brother» 2001 startet med ca 300000 seere. Deretter sank antallet dramatisk før tallet igjen steg og endte på nær en halv million hver dag. Men i år ser det altså atskillig mørkere ut.

TVNorge skuffer

Selv blant barn under 12 år har programmet mistet popularitet. I fjor hadde programmene ca 25000 barneseere pr. dag. I år ligger gjennomsnittet rundt 15000.

- Vi er glade for at det er færre barn som ser «Big Brother» i år enn i fjor, men vi oppfordrer enda flere småbarnsforeldre til å skru av, sier daglig leder Stig Ryland i BarneVakten.

- Samtidig er vi skuffet over at TVNorge har valgt å sende «Big Brother» midt i leggetida. Dette legger et unødvendig stort press på foreldrene, mener han.

- Foreldrene har det viktigste ansvaret, men det hadde ikke skadd om TVNorge hadde hjulpet litt til, mener Stig Ryland.

BIG TROUBLE: Årets «Big Brother»-serie er blitt en blek kopi av fjorårets. Både voksne og barn svikter TVNorge, som i fjor sjokkerte tv-markedet med gode seertall nettopp for «Big Brother».
DUSJSCENER: Ikke engang dusjkameraet trekker flere seere til denne omgangen av Big Brother.