Seerne flykter fra Dagsrevyen

Dagsrevyen er i ferd med å bli akterutseilt av nettavisene. Nyhetssjef i NRK Gro Holm medgir at Dagsrevyen burde satt dagsorden oftere.

(Dagbladet.no): -  Det er lenge siden vi fikk nyhetssaker på Dagsrevyen vi ikke hadde hørt om fra før, sier Arne Krumsvik, stipendiat avdeling for journalistikk ved Høyskolen i Oslo.

-  Publikum vil ha nyheter når det passer dem, ikke når det passer personen som har lagt opp sendeskjema.

I en undersøkelse gjort for Ukeavisen Mandag Morgen sier 36 prosent at de har nettet som sin primære nyhetskilde, mot 34 prosent som svarer tv.

Et drastisk seer-fall

Nettet er i ferd med å forandre nordmenns medievaner. Ifølge TNS Gallup har tv-tittingen sunket drastisk siden i fjor. Størst er fallet i gruppen 30-39 år, der tida tilbrakt foran tv-skjermen har sunket med 19 prosent siden samme tid i fjor. Tallene kommer ikke som noen overraskelse på ekspertene, som mener NRKs flaggskip Dagsrevyen må legges om for å beholde sin posisjon.

-  Det er åpenbart at Dagsrevyen ikke kan fortsette slik den er i dag, mener Krumsvik.-  Dagsrevyen slik vi tradisjonelt kjenner den, passer bedre for kringkasting på Internett. De må videreutvikle stoffet sitt med den forutsetning at størsteparten av seerne er oppdatert fra før. Faren er at de kan komme til å miste nyhetstemperaturen.

Rutiner i endring

Kristian Tollonen i NRK forskning setter spørsmålstegn ved undersøkelsen til Mandag morgen fordi den er gjort på Internett blant aktive nettbrukere. Han henviser til de siste tallene fra TNS Gallup, der 20 prosent erklærer seg «helt enig» i at tv er deres viktigste nyhetskilde, mot 12 prosent for Internett. Men også NRKs egne tall viser seertap for Dagsrevyen. I de ti første ukene av 2007 har revyen hatt et gjennomsnittlig seertall på 882 000, mot 961 000 samme tid i fjor og 959 000 i 2005. Det er et tap på omtrent 80 000 seere de siste åra, men Tollonen påpeker at tv i år ikke har hatt drahjelp fra Torino-OL.

 SJEF SOM MISTER SEERE:  Nyhetssjef Gro Holm i NRK er fullsendig på  det rene med konkurransen fra internett, men sier: -  Vi står oss likevel overraskende godt. Foto: Nina Hansen
SJEF SOM MISTER SEERE: Nyhetssjef Gro Holm i NRK er fullsendig på det rene med konkurransen fra internett, men sier: - Vi står oss likevel overraskende godt. Foto: Nina Hansen Vis mer

-  Det er færre tv-seere enn før, men Dagsrevyen beholder sin posisjon blant dem som er der, sier Kristian Tollonen.Men også Tanja Storsul, førsteamanuensis ved Institutt for medier og kommunikasjon ved Universitetet i Oslo, tror Dagsrevyen må legges om.

-  Vi venter ikke lenger på Dagsrevyen for å få vite hva som har skjedd. De kan ikke konkurrere med nettet om å være først med nyhetene, og må i større grad legge vekt på kommentarer og refleksjoner rundt det som har vært dagens nyhetsbilde, mener hun.

-  De risikerer i så fall å bli et smalere program. Men uansett har de et problem hvis publikum føler at Dagsrevyen avslører noe de har visst i timevis.

-  Hva vil skje med tv-nyhetene?

-  Rutinene er i endring, og vi må slutte å tenke på tv som en boks i stua. Tv-mediet vil bli mange forskjellige medier, som kan oppleves gjennom Internett og mobiltelefon. Nyhetssendingene vil i større grad bli laget tilpasset de forskjellige skjermene, i stedet for å være krympede tv-nyheter, slik det er nå.

Folk er mer utålmodige

Professor Barbara Gentikow ved Institutt for informasjons- og medievitenskap ved Universitetet i Bergen mener Dagsrevyen står overfor store utfordringer.

-  Mange bruker nettaviser delvis som erstatning for Dagsrevyen, og radio og avisene er generelt flinkere til å definere sine egne nyheter, mener hun.-  Nettavisene endrer måten vi tar opp nyheter på. Vi blir kjappere, mer utålmodige og målrettet i nyhetsjakten. Den utviklingen vil fortsette. Men nettet er ikke spesielt velegnet for bakgrunnsstoff. Der har Dagsrevyen et potensial.

-  Behovet for bakgrunnsmateriale vokser, og interessen for utenriksstoff er større enn mange tror. Jeg tror Dagsrevyen ville vinne på å åpne med en stor utenrikssak.Likevel mener Gentikow at Dagsrevyen fremdeles står sterkt og nyter stor tillit. Mellom 2004 og 2006 var hun med på å gjøre en kvalitativ undersøkelse der det kom fram at publikum fremdeles skiller sterkt mellom videoer på nett og tv-sendinger.

-  Overraskende mange forbinder fortsatt tv med å slappe av i sofaen, og i slike situasjoner ønsker de å bli servert informasjon snarere enn å oppsøke den. Dette er noe mange nyter. Mange framhever også at det kommer innslag på tv som er overraskende interessante, og slike opplevelser går man glipp av når man selv oppsøker nyhetene.

-  Imidlertid opplever stadig flere tidsklemma som et problem, og da er det gjerne det overflødige man ofrer. Nettavisene tillater oss å være mer effektive i vårt nyhetskonsum.

Dagsrevyen skal bestå

Nyhetssjef i NRK, Gro Holm, er fullstendig klar over konkurransen fra Internett.

-  Det er en utfordring for oss at store deler av seerne er oppdatert før de skrur på revyen, sier hun.

-  Samtidig er det fortsatt mange som bruker Dagsrevyen som sin viktigste nyhetskilde. Dem kan vi ikke overse.Ifølge Holm er NRK i gang med å utrede hvordan Dagsrevyen skal møte en ny tid.

-  Dreiningen vil gå i den retning forskerne antyder. Vi må kombinere tv-opplevelsen med bakgrunnsstoff og reportasjer om konsekvensene av viktige hendelser og politiske utspill. Men Dagsrevyen står fremdeles overraskende godt i møte med de nye mediene. Det er fortsatt et behov for å sette seg ned i godstolen og la seg informere.

-  Syns du Dagsrevyen er med å sette dagsorden?

-  Så avgjort, men vi burde gjort det oftere, sier Gro Holm.

-  Det vil fortsatt være behov for en felles referanse som Dagsrevyen, tror Arne Krumsvik.

-  Det spørs hvor lenge de beholder sin posisjon hvis ikke kvaliteten stiger, sier Barbara Gentilow.