(Dagbladet.no): - Det er lenge siden vi fikk nyhetssaker på Dagsrevyen vi ikke hadde hørt om fra før, sier Arne Krumsvik, stipendiat avdeling for journalistikk ved Høyskolen i Oslo.
- Publikum vil ha nyheter når det passer dem, ikke når det passer personen som har lagt opp sendeskjema.
I en undersøkelse gjort for Ukeavisen Mandag Morgen sier 36 prosent at de har nettet som sin primære nyhetskilde, mot 34 prosent som svarer tv.
Et drastisk seer-fall
Nettet er i ferd med å forandre nordmenns medievaner. Ifølge TNS Gallup har tv-tittingen sunket drastisk siden i fjor. Størst er fallet i gruppen 30-39 år, der tida tilbrakt foran tv-skjermen har sunket med 19 prosent siden samme tid i fjor. Tallene kommer ikke som noen overraskelse på ekspertene, som mener NRKs flaggskip Dagsrevyen må legges om for å beholde sin posisjon.
- Det er åpenbart at Dagsrevyen ikke kan fortsette slik den er i dag, mener Krumsvik.- Dagsrevyen slik vi tradisjonelt kjenner den, passer bedre for kringkasting på Internett. De må videreutvikle stoffet sitt med den forutsetning at størsteparten av seerne er oppdatert fra før. Faren er at de kan komme til å miste nyhetstemperaturen.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger