Seerne flykter fra NRK

Statskanalen sier de må skjerpe seg.

(Dagbladet.no): -TV 2, TVNorge og TV 3 har alle vært flinkere til å holde på seerne, mens NRKs tap er store, sier Espen Barås Bye, TV- og radiodirektør i mediebyrået OMD.

NRK taper markedsandeler på nesten åtte prosentpoeng sammenliknet med samme periode i fjor. Det viser tall fra første halvår, utarbeidet av TNS Gallup og Infosys.

Nisjekanalene er vinnere

-Dette er ikke hyggelig, men heller ikke overraskende. Vi har sett denne utviklingen hele halvåret, sier Sigurd Sandvin, markeds- og kommunikasjonssjef i NRK.

Det er særlig nisjekanaler, som er blitt mer tilgjengelige etter overgangen til digitalt bakkenett, som stjeler seere fra statskanalen.

Sandvin mener det har vært en liknende utvikling også i andre land som har gått over til digitalt bakkenett. I tillegg mener han at de nye kanalene etter hvert holder et høyt innholdsmessig nivå.

-Men vi har ikke vært flinke nok til å utvikle og styrke innholdet i forhold til at det er flere som lager god TV. Nå må vi skjerpe oss og bli bedre. Vi har tapt andeler fortere enn vi skulle ønske, sier Sandvin.

Han viser til at NRK har varslet omorganisering for å styrke innholdsproduksjonen.

TV 2 VINNER: Kommerskanalen holder stand i forhold til nisjekanalene, og taper ikke like mye som hovedkonkurrenten NRK. Det kan de blant annet takke programlederne Thomas Numme og Harald Rønneberg for, mener tv-ekspert. Foto: STEINAR BUHOLM
TV 2 VINNER: Kommerskanalen holder stand i forhold til nisjekanalene, og taper ikke like mye som hovedkonkurrenten NRK. Det kan de blant annet takke programlederne Thomas Numme og Harald Rønneberg for, mener tv-ekspert. Foto: STEINAR BUHOLM Vis mer

Viktige seermagneter

Barås Bye trekker særlig fram fredagskvelden med «Idol» og «Senkveld med Thomas og Harald» som gode seermagneter for TV 2. Han mener NRK må tenke mer kommersielt.

-De kommersielle kanalene har brukt mye ressurser på gode underholdningsprogram og på nye konsepter som fungerer godt. TV2 har vært flinke over en lang periode, men spesielt i høst har de gjort det veldig bra, mener han.

Han forteller at TV-kanalene er helt avhengig av å gjøre det bra i helgene for å ta større markedsandeler, noe TV 2 har greid med «Skal vi danse?» og de to før nevnte.

En slik effekt holder seg også utover våren. TV 2s fotballsendinger trekker også mange seere til kanalen.

- Sterk TV-høst

Barås Bye sier videre at både TV Norge og TV 3 har presentert gode høstprogrammer, og at det som så langt er blitt sluppet fra TV 2 også ser veldig lovende ut.

-For at NRK ikke skal tape enda flere seere er de nødt til å presentere et veldig godt program for høsten, sier han.

Seerne flykter fra NRK

Det mener Sandvin at de skal gjøre.

-Vi starter høsten med et pang når OL begynner. Deretter satser vi på ting vi vet er populært, som norske dramaer som «Kodenavn Hunter» og den nye norske serien «Himmelblå».

ELEFANTEN PÅ MARIENLYST: NRK innrømmer at de må skjerpe seg for å vinne tilbake seere. - De må tenke mer kommersielt, sier tv-ekspert. Dette er bildet er fra 2006, da en elefant gjestet kjempesuksessen «Først og sist»