- Seerne taper på tv-kampen

«Kodenavn Hunter 2» banket «Senkveld» i helga, men tv-seerne blir tapere når NRK og TV 2 sender toppprogrammene sine samtidig, mener medieekspert.

Thomas og Harald har vært kongene av tv-fredagene denne høsten. Så seint som i forrige uke trakk de over én million seere til TV 2. Men det var før NRK pumpet andre sesong av «Kodenavn Hunter» inn i Gullrekka etter Grosvold.

Mens 811 000 så krimserien, falt Senkvelds seertall til 697 000. Radio- og tv-direktør Jarle Thalberg i Carat Media spør seg likevel om NRK kan utropes til vinner.

Ikke opptatt av andre

- Det var sikkert mange som ville se begge programmene, kanskje så mange som en halv million, men som ikke fikk med seg det ene fordi de måtte velge det andre. Når NRK og TV 2 sender to så populære programmer samtidig, er det seerne som taper tv-kampen, i hvert fall de som ikke har digitale opptaksmuligheter, mener Jarle Thalberg i Carat Media.

Kommunikasjonssjef Sigurd Sandvin i NRK hevder statskanalen ikke har hatt noe konkret mål om å kapre seere fra TV 2, men at man bare har ønsket å gjøre fredagstilbudet sitt så godt som mulig.

Informasjonssjef Marianne Røiseland i TV 2 hevder hennes kanal heller ikke er spesielt opptatt av sendeskjemaet til NRK.

Det tror imidlertid Thalberg og andre medieeksperter Dagbladet har snakket med, lite på.

- «Hunter»-satsingen tror jeg var veldig bevisst, kanskje spesielt etter den negative «Grosvold»-omtalen som har vært. Slik sett var det nok stas for NRK å gi TV 2 et stikk nå som «Senkveld» har nådd milliontallet, sier Thalberg.

GULLGUTTENE: Thomas Numme og Harald Rønnebergs «Senkveld» tapte over 300 000 seere på ei uke. Foto: TRULS BREKKE
GULLGUTTENE: Thomas Numme og Harald Rønnebergs «Senkveld» tapte over 300 000 seere på ei uke. Foto: TRULS BREKKE Vis mer

Han understreker at fredag kveld er den beste tv-tiden i uka og at noen programmer nødvendigvis må gå samtidig.

- Men ved å sende «Kodenavn Hunter» og «Senkveld» samtidig, ødelegger kanalene også litt for seg selv. Begge programmene vil tape seere på dette. Men kanskje er det så strategisk viktig for NRK å ta tilbake fredagskvelden at det er de villige til å ofre.

Fyrer av kruttet

Medieekspert Knut Kristian Hauger i Kampanje tror tv-kanalene i enda større grad vil stille de mest populære programmene sine direkte opp mot hverandre i tida som kommer.

- Internett-sendinger, digitale opptakere og ikke minst konkurrerende medier gjør at tv-programmer stadig sjeldnere samler store folkemasser. Fredagskvelden er en av de få gangene virkelig mange benker seg foran tv-en. Derfor vil konkurransen om de attraktive sendeflatene tilspisse seg og kanalene pøse på med det beste de har, tror han.

Knut Kristian Hauger, Jarle Thalberg og Lasse Gimnes i kommunikasjonsbyrået Gimcom understreker alle at skjerpet konkurranse mellom kanalen også medfører mye positivt: Bedre programmer, bredere utvalg og raskere alminneliggjøring av digitale opptakere.

- Ulempen er jo at tilbudet på andre dager kan bli dårligere når alt kruttet fyres av på fredag. Selv synes jeg jo at lørdag nå er blitt en tam tv-dag, sier Hauger.

- Seerne taper på tv-kampen