ELENDIGE FORHOLD: I et uisolert lagerskur på dekk levde to indonesiere under så elendige forhold at de ble hjemsendt. Båten fraktet mannskap, agn og utstyr til de latviske snøkrabbeskipene i Båtsfjord. Foto: Kystvakta
ELENDIGE FORHOLD: I et uisolert lagerskur på dekk levde to indonesiere under så elendige forhold at de ble hjemsendt. Båten fraktet mannskap, agn og utstyr til de latviske snøkrabbeskipene i Båtsfjord. Foto: KystvaktaVis mer

Seier i sjøslaget

Endelig har vi fått et gjennombrudd for skikkelige arbeidsforhold på sjøen.

Kommentar

Se for deg at du skal fraktes til snøkrabbefiske fra Indonesia til det kalde nord. Den siste etappen inn i vinteren blir du innlosjert i et lagerskur på dekk. En tynn metallplate skiller deg fra det iskalde været. På innsiden kryr det med veggedyr og sengen du sover på er egentlig en hylle for utstyrslagring. Når det er tid for mat, tiner du akkar (agn til snøkrabbetegner) fra lasten til måltider om bord.

Denne beskrivelsen er den siste av de groteske arbeidsforholdene Dagbladet har avslørt i serien om snøkrabbeflåten i Barentshavet.

Det harde livet på sjøen som fisker, er myteomspunnet. Med en familie full av fangstfolk på morsida, har jeg selv hørt historier om et tøft og farlig - men også innbringende liv på sjøen. Det er kanskje noe av grunnen til at fiskere har endt opp som stesøsken i norsk arbeidsliv. Myndighetene har løftet sosial dumping og arbeidslivskriminalitet opp på dagsorden de siste årene, og innført tiltak i en rekke bransjer.

Fiskerne har seilt sin egen sjø.

Det kan det bli slutt på, etter Dagbladets omfattende avsløring. Vi har skrevet om snøkrabbefiskere med 16-18-timersdager uten hviledager, og lønninger ned mot 4000-6000 kroner måneden pluss en kartong røyk. Vi har kartlagt nettverk av eierforhold og bemanningsbyråer hvor ansvaret pulveriseres. Vi har dokumentert ulovlige arbeidskontrakter – og fortalt historiene om hvordan dødsfall og de elendige vilkårene om bord på båtene preger livene til folk. Nå har næringsministeren tatt grep.

Også Stortinget har lagt press etter avsløringene, som har forpliktet ytterligere. Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen har nå pålagt Sjøfartsdirektoratet å inkludere kontroller av arbeids- og levevilkår for sjøfolk i sitt arbeid framover. Ministeren har lagt det inn i tildelingsbrevet til direktoratet, som ble sendt ut denne uka. Til nå har kontrollene i hovedsak konsentrert seg om skipets sikkerhet og tekniske tilstand. Sjømannsforbundet har hjulpet Røe Isaksen med å finne en hjemmel for dette. En ny konvensjon fra det internasjonale LO (ILO) har siden 2017 gitt lokale myndigheter langt større mulighet til å gripe inn overfor utenlandske skip.

Med dette grepet skjerpes i praksis kravene for en hel bransje. Det kan være med på å stoppe en utvikling som går i gal retning. Erfaring tilsier at sosial dumping også fører med seg andre, alvorlige problemer. Den sosiale dumpingen er ofte et symptom på annen kriminell aktivitet, utført av de samme aktørene. Hvis problemene først setter seg i en bransje, er de tøffere å komme til livs. Ikke bare fordi kontrollarbeidet er vanskelig, men fordi den øvrige, seriøse delen av bransjen blir svekket eller utradert. Det er også naivt å tro at praksisen med sosial dumping smitter over på norske skip.

DET UKJENTE HELVETE: Dagbladet avdekker hverdagen om bord i snøkrabbe-båtene som opererte fra Båtsfjord. Video: Øistein Norum Monsen og Gunnar Thorenfeldt. Etterarbeide: Per Ervland Les saken her: https://www.dagbladet.no/magasinet/krabbekrigens-ofre/70428600 Vis mer

Dagbladets avsløringer, Sjømannsforbundets innsats og ministerens oppfølging kan dermed få stor betydning. Ikke bare for utenlandske sjøfolk i norske farvann, men også for de norske - som er avhengig av seriøse aktører i bransjen for å kunne konkurrere. Å bevare gode jobber med anstendige vilkår i et stadig mer internasjonalt sammenvevd marked, er en av vår tids store utfordringer. Hvis ikke undergraver vi tilliten til både egne myndigheter, og godene ved samarbeid over landegrensene.

Nå gjenstår det at alle følger opp, og passer på at kontrollen til sjøs faktisk blir god nok.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.