Seig bølge

Det er fullt mulig å være intens og kjedelig samtidig.

TEATER: Lenge er dette diagnosen til «Breaking the Waves» på Oslo Nye Teater, basert på en av Lars von Triers minst komplekse filmer, i en ikke spesielt spenstig teaterversjon. Men stykket kvikner til jo mer hovedpersonene sykner hen og fornedres.

Nordsjøarbeideren Jan møter Bess fra et pietistisk småsamfunn, og lidenskap oppstår. Omgivelsene undrer, og det gjør jammen vi også.

Pregløst bredbeint


Jan er pregløst bredbeint og whiskypimpende, og Dennis Storhøi kan ikke gjøre noe for å gjøre ham mer spennende enn som så.

Inne i Bess’ hode er noe litt annerledes. Hun er barnlig oppriktig, inderlig og avhengig av andre. Hennes kjærlighet til Jan er bunnløs.

Og så enkelt forblir det veldig lenge. Bess elsker, Bess vil ha Jan hjem fra plattformen, og menigheten er sitt sedvanlig pietistiske, fortørnede selv.

Scenene er for korte og for like, replikkene ofte banale. Regien er forutsigbar og seig, humorinnslagene platte, og den golde scenografien gjør heller ingenting for å gi materialet nyanser.

Et rykk


Nina Ellen Ødegårds spill er overbevisende og detaljrikt, men lider under at karakteren utvikler seg for lite.

Alle venter på vendepunktet, idet Jan, som etter en ulykke lenkes til senga, ber Bess gå ut å ha sex med andre menn. Bess adlyder, og får det for seg at det er hennes oppofrelse som gjør Jan frisk.

Og her, langt inne i andre akt, skjer det et rykk; Bess driver inn i det destruktive, glefser mot omgivelsene, stiller spørsmål, støtes ut, og seiler ubønnhørlig mot et ynkelig endelikt og en åndeløst gripende siste scene der hun omsider stiller spørsmålet: «Far, hvorfor har du forlatt meg?». Herfra og ut river «Breaking the Waves» oss med i malstrømmen. Men ventetida er i lengste laget.

SEINT MEN GODT: Naive Bess (Nina Ellen Ødegård) vil gjøre alt for Jan (Dennis Storhøi). Men det går litt for lenge før hun får lov til å vise akkurat hvor langt hun er villig til å gå for ham. Foto: MARIT ANNA EVANGER/OSLO NYE TEATER
SEINT MEN GODT: Naive Bess (Nina Ellen Ødegård) vil gjøre alt for Jan (Dennis Storhøi). Men det går litt for lenge før hun får lov til å vise akkurat hvor langt hun er villig til å gå for ham. Foto: MARIT ANNA EVANGER/OSLO NYE TEATER Vis mer
TAR SEG OPP: Jo mer fornedrelse Bess (Nina Ellen Ødegård) tar imot, jo bedre blir sceneversjonen av «Breaking the Waves».