Seig bølge

Det er fullt mulig å være intens og kjedelig samtidig.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

TEATER: Lenge er dette diagnosen til «Breaking the Waves» på Oslo Nye Teater, basert på en av Lars von Triers minst komplekse filmer, i en ikke spesielt spenstig teaterversjon. Men stykket kvikner til jo mer hovedpersonene sykner hen og fornedres. Nordsjøarbeideren Jan møter Bess fra et pietistisk småsamfunn, og lidenskap oppstår. Omgivelsene undrer, og det gjør jammen vi også.

Pregløst bredbeint

Jan er pregløst bredbeint og whiskypimpende, og Dennis Storhøi kan ikke gjøre noe for å gjøre ham mer spennende enn som så. Inne i Bess’ hode er noe litt annerledes. Hun er barnlig oppriktig, inderlig og avhengig av andre. Hennes kjærlighet til Jan er bunnløs. Og så enkelt forblir det veldig lenge. Bess elsker, Bess vil ha Jan hjem fra plattformen, og menigheten er sitt sedvanlig pietistiske, fortørnede selv. Scenene er for korte og for like, replikkene ofte banale. Regien er forutsigbar og seig, humorinnslagene platte, og den golde scenografien gjør heller ingenting for å gi materialet nyanser.

Et rykk

Nina Ellen Ødegårds spill er overbevisende og detaljrikt, men lider under at karakteren utvikler seg for lite.Alle venter på vendepunktet, idet Jan, som etter en ulykke lenkes til senga, ber Bess gå ut å ha sex med andre menn. Bess adlyder, og får det for seg at det er hennes oppofrelse som gjør Jan frisk. Og her, langt inne i andre akt, skjer det et rykk; Bess driver inn i det destruktive, glefser mot omgivelsene, stiller spørsmål, støtes ut, og seiler ubønnhørlig mot et ynkelig endelikt og en åndeløst gripende siste scene der hun omsider stiller spørsmålet: «Far, hvorfor har du forlatt meg?». Herfra og ut river «Breaking the Waves» oss med i malstrømmen. Men ventetida er i lengste laget.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger

Les mer