NY SINGLE: Comeback-klare Janet Jackson er blant flere artister som er aktuelle med nye låter i dag. Foto: SPLASH/SCANPIX
NY SINGLE: Comeback-klare Janet Jackson er blant flere artister som er aktuelle med nye låter i dag. Foto: SPLASH/SCANPIXVis mer

Seks (og) singleslipp

Fredag betyr single-bonanza - og Dagbladet har anmeldt seks av dagens ferske låter.

SINGLE-BONANZA: Dette viste seg å være litt av en dag for singleslipp. Dagbladets musikkansvarlig klarte ikke å dy seg - han har «binge»-lyttet på et par dusin låter og plukket ut seks av dem:

Janet Jackson feat. Missy Elliot «BURNITUP!»
 Gleden av å se navnene til Janet Jackson og Missy Elliot sammen varte ikke mange sekunder, nei. Bortsett fra et smittsomt pre-chorus, er dette en rotete og klaustrofobisk låt fylt med kleine kommandoer til «mister DJ». 

Stemmen stammer definitivt fra Jackson-familiens hjem i Gary, Indiana, men her høres Janet mindre ut som søsteren i familien og mer ut som hagegnomen i blomsterbedet utenfor.

Sam Smith «Writing's On The Wall»
Selv uten noe som helst forkunnskap om låten, hører man allerede fra første trommeklang, og de elastiske strykerne, at denne tilhører «Spectre», den kommende James Bond-filmen.

Klisjéene er der så absolutt - om man myser litt ser man for seg de klassiske Bond-silhuettene - men Smiths falsett halvannet minutt inn i låten er fantastisk til det hjerteskjærende og orkesteret lander klimakset elegant. Som forventet.

I FORM: Lorde har dratt på seg diskobuksene - og kler det! Foto: SPLASH / SCANPIX
I FORM: Lorde har dratt på seg diskobuksene - og kler det! Foto: SPLASH / SCANPIX Vis mer

Sia «Alive»
Låten var i utgangspunktet skrevet til Adeles nye skive, men den kom ikke med. Kanskje fordi den låter for mye som 2011-Adele? 

Topplinjen er dog kjedeligere, og når refrenget først kicker inn er man så dypt i søvnmodus at den voldsomme vokalen blir irriterende.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Sias sårhet er vanskelig å overgå, men melodien er uinspirert til hun å være. Jeg regner med at det var Adele som sa nei til denne. 

Rudimental feat. Ed Sheeran «Lay It All On Me»
Wow. En nachspiel-låt forkledd som et houseanthem. Store pianoakkorder, lav gitarklimpring, og breakbeat virker absolutt som en katastrofal oppskrift, men denne låten er velskrudd og velsunget til det uimotståelige.

En ufattelig fengende topplinje, digg bass og en progresjon som gir et gigantisk preg på låta. Rave rundt bålet!

Eva & The Heartmaker «Phoenix»
Eva Weel Skram og Thomas Stenersen har flere solide singler bak seg, med den bedårende «Signals» fra 2010 som høydepunkt - men dette begynner å bli en liten stund siden.

Med en masete takt og sagsynth, men ellers pregløs singel hentet rett ut av den dølleste siden av 2000-tallets elektropopbølge, reiser ikke denne føniksen seg fra asken. Nynnepartiet i refrenget er grusomt. 

Jeg har aldri hatt lyst til å sitere Ellen Page i «Hard Candy» mer enn akkurat nå: «I fucking hate Goldfrapp».

Disclosure feat. Lorde «Magnets»
 «Hvor ble det av Lorde?», har du kanskje spurt deg selv. Vel, det virker som at hun har skaffet seg falsk legitimasjon og hengt i klubben siden hun slapp «Tennis Court». Dette hypnotiske samarbeidet med Lawrence-brødrene er den mest sensuelle klubblåten hittil i år.

Joda, synth-gaten er kanskje litt spinkel, men hør refrenget og nyt måten vokalen og basslinjen jobber med presisjonsarbeidet i synthteppene. Intet mindre enn magnetisk!