STORARTET: Lise Davidsen, på scenen gjennom hele «Cavalleria Rusticana». Foto: Erik Berg / DNO&B
STORARTET: Lise Davidsen, på scenen gjennom hele «Cavalleria Rusticana». Foto: Erik Berg / DNO&BVis mer

Seksualitet, kjærlighet og død er ikke tettere forbundet enn i operaens verden. Eller?

Dødelig utgang.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

Lørdag kveld var det sesongpremière på to enaktere i Bjørvika, Cavalleria Rusticana og Pagliacci, som har fulgt hverandre som to alen av samme stykke siden de ble komponert, på begynnelsen av 1890-tallet. Det har selvfølgelig noe med formatet å gjøre, de to enakterne utgjør tilsammen en normal operakveld. Men det har også med det å gjøre at de begge har blitt stående som inngangsportalen til den såkalte verismen i italiensk opera, som angivelig dreier seg om virkeligheten selv – til forskjell fra hva da?

Opera er de nå begge to, men egentlig ganske så forskjellige. Men begge gir foranledning til store sangprestasjoner. Det fikk vi i fullt monn lørdag.

I første omgang i Lise Davidsens rolledebut som Santuzza i Mascagnis «Cavalleria Rusticana». Hun er på scenen gjennom hele operaen, og bærer den vokalt. Ellers er det en merkelig opera, om forsmådd kjærlighet og svik, som knapt henger sammen som fortelling.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn