BALLERINA:  Storkobben Bella blir ballerina når samtidsverket «- 273,15°C» skal uroppføres i Polaria i Tromsø 1. mai. Foto: Polaria
BALLERINA: Storkobben Bella blir ballerina når samtidsverket «- 273,15°C» skal uroppføres i Polaria i Tromsø 1. mai. Foto: PolariaVis mer

Selene synger så vakkert at det blir konsert

Hør den sexy selsangen her.

Det skjer i komponisten Arnt Håkon Ånesens verk «- 273,15°C» der lydopptak av fantastisk syngende selhanner står sentralt.

1. mai blir det spektakulær uroppføring i det arktiske opplevelsessenteret Polaria i Tromsø, med det splitter nye ensemblet Arktisk Sinfonietta på scenen og med selballett fra Polarias selbasseng på storskjerm.

- Når hannselene konkurrerer om hunnene i paringstida, slåss de ikke mot hverandre, de kappsynger, forteller Arnt Håkon Ånesen. Han har hatt lydopptak av syngende storkobber i Ny-Ålesund på Svalbard som utgangspunkt for sin 17 minutter lange komposisjon der han presenterer selsangen både in natura og i bearbeidet form som ensemblemusikk for det konsertdebuterende, 15 musikere store Arktisk Sinfonietta med Thomas Rimul som dirigent.

KOMPONERER: Arnt Håkon Ånesen. Foto: Jacques Hvistendahl/Dagbladet
KOMPONERER: Arnt Håkon Ånesen. Foto: Jacques Hvistendahl/Dagbladet Vis mer

- Hvordan låter egentlig de brunstige sangerne når de prøver å synge hverandre i senk?

- De har en utrolig klar og sterk tone som glir kromatisk nedover gjennom fire-fem oktaver! sier Ånesen.

- Det er kjempefascinerende, og jeg har forsøkt å holde på autentisiteten og unngå at det hele blir for samtidsmanipulert. De første minuttene blir en ren, ekte kopi av selsangen, deretter kommer et lite parti der jeg har lekt litt med lyden, og så kommer selene tilbake. Natur og kultur, om du vil.

HØR SELENE SYNGE HER

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Skal selve konserten foregå ved selbassenget i Polaria?

- Nei, selene reagerer på lyd. Hører de en litt sterk fiolin, setter de kursen for bunnen av bassenget og blir der nede lenge. Vi kommer til å vise video av selene på storskjermer i naborommet der publikum og orkester befinner seg. Akkurat nå holder de på å øve inn en dans, en slags koreografi som de skal vise under selve konserten.

- Du komponerer faktisk ballettmusikk for seler?

- Ja visst. Og selene kommer til å høre noe av lyden fra orkesteret, så det blir spennende å se hvordan de reagerer. Særlig på lyden av hannselen, for begge de to voksne selene i Polaria er hunner. Sel-medvirkningen blir litt sjansebetont, men jeg liker det, det er greit å bli minnet på at naturen ikke er forutsigbar bestandig. Det er bare å satse, det skjer jo ingen katastrofe om vi feiler.

- Hvordan kom dette originale prosjektet i gang?

KONSERT:  Opplevelsessenteret Polaria. Foto: Ola Røe
KONSERT: Opplevelsessenteret Polaria. Foto: Ola Røe Vis mer

- Med at Sten Ivar Frydenlund, musiker, pedagog og nå kunstnerisk leder for Arktisk Sinfonietta, hadde ideen om å starte et nytt, frittstående samtidsmusikkensemble av profesjonelle musikere fra Troms og Finnmark. Da Arktisk Sinfonietta, et virkelig ildsjelsorkester, var et faktum, kom han i dialog med meg om å lage et verk for Polaria med tanke på selene. Direktør Geir Stokke ved Polaria tente på konsertideen, og forhåpentligvis blir det starten på en tradisjon der Arktisk Sinfonietta kan bestille nye verk av ulike komponister og gjøre spektakulære forestillinger. Dette handler mye om å vise samtidskunst på en ny måte i samspill med sterke, nære og levende naturinntrykk. Det snakkes så mye om Arktis, men som regel handler det bare om ett eller annet som er nedfelt i en traktat, ikke hvilket fantastisk liv som utspiller seg der.

- Du er samtidskomponist, et ord som mange assosierer med rare lyder og ubegripelige tonerekker. Vil publikum oppleve «- 273,15°C» som uforståelig?

- Jeg tror ikke det. Jeg har gått en runddans når det gjelder musikksmak og er blitt klar over mine egne referanser. Fra å skrive veldig tonalt i ungdomsåra til å skrive veldig samtidsmusikalsk, ofte med fokus på støy, har jeg i og med dette verket funnet litt tilbake til utgangspunktet. Av alt i hele verden har jeg en melodi i dette stykket. For i det minste meg selv ligger det faktisk en viss provokasjon i akkurat det, det er et ganske kraftig statement å skrive samtidsmusikk med melodi, selv om det ikke er melodi i helt vanlig forstand.