Debatt: Alkoholsalg

Selg pils på bensinstasjoner

Konkurransen i dagligvaremarkedet er overmoden for bedre og mer rettferdige spilleregler.

- MÅ MODERNISERES: - Norsk alkoholpolitikk kan ikke stå i ro bare fordi den skal være restriktiv, den må fornye seg. Bensinstasjonsamarkedet har endret seg mot mer varesalg og mindre bensinsalg og bør få selge øl, skriver atikkelforfatterne. Foto: Morten F. Holm / NTB Scanpix
- MÅ MODERNISERES: - Norsk alkoholpolitikk kan ikke stå i ro bare fordi den skal være restriktiv, den må fornye seg. Bensinstasjonsamarkedet har endret seg mot mer varesalg og mindre bensinsalg og bør få selge øl, skriver atikkelforfatterne. Foto: Morten F. Holm / NTB ScanpixVis mer
Meninger

Den store oppslutningen rundt norsk alkoholpolitikk er et resultat av viljen til å tilpasse seg tiden vi lever i. Derfor er det på tide at bensinstasjoner burde få muligheten, og friheten, til å selge øl.

De store linjene i norsk alkoholpolitikk står sterkt i Norge. De står sterkt fordi det tidligere har vært vilje til å gjøre fornyelser og forandringer. Slik er det ikke i dag. Vi skal fortsette å ha en restriktiv alkoholpolitikk, men den må moderniseres.

Norge har hatt Vinmonopol siden 1920-tallet. I store deler av dette århundret var det elendig utvalg, og vi hadde statlige aktører som produserte vin. I dag er Vinmonopolet en moderne og anerkjent faghandel, med god ekspertise og høy legitimitet hos det norske folk. De har sluttet å selge bak disk, åpningstidene er utvidet og hjemmesidene gir oss god informasjon. De har med andre ord klart å tilpasse seg tiden de lever i. Vinmonopolet er et levende eksempel på at forandring bygger forankring. Men norsk alkoholpolitikk kan ikke stå i ro bare fordi den skal være restriktiv, den må fornye seg.

Konkurransen i dagligvaremarkedet er overmoden for bedre og mer rettferdige spilleregler. Få og store aktører er i ferd med å få monopol og skvise ut andre aktører. I distriktene settes det opp butikker som selger drivstoff og alkohol, og dytter ut bensinstasjoner som ikke kan selge. Det er et enormt konkurransefortrinn som åpenbart er urettferdig og konkurransevridende. Flere elbiler og andre servicemetoder gjør også at de tradisjonelle bensinstasjonene må selge mer mat og andre varer for å overleve. Det er unødvendig at bensinstasjonene skal slite mer enn de gjør og at arbeidsplasser i distriktene skal forsvinne fordi regelverket ikke henger med i tiden.

Forbudsdronningen Kjersti Toppe, som kjent ønsker hun å forby både pappvin og barnefotball, har selvfølgelig slått forslaget ned. Det som skuffer mest er at næringslivspartiet Høyre er imot. Arbeidsplasser i privat sektor og i distriktene burde være noe som står høyt oppe på prioriteringslista. Det konservative ordtaket «forandre for å bevare» burde hviskes til Høyers fremste næringslivspolitikere.

Nå er det likevel på tide at reglene oppdateres og bli mer rettferdige. Få og store matvarekjeder spiser større markedsandeler, og har et enormt konkurransefortrinn med å kunne selge øl. Teknologien er også i ferd med å forandre dagligvarehandelen, som kommer til å endre handlingsmønsteret uavhengig av hva politikerne måtte ønske. Da kan ikke arbeidsplasser i distriktene ofres på moralismens alter, fordi reguleringen skal tilpasse seg utviklingen - og ikke omvendt. Vi burde derfor tillate salg av øl på bensinstasjoner.

Lik Dagbladet Meninger på Facebook

Meninger rett i innboksen?

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å motta ukens viktigste saker fra Dagbladet Meninger hver fredag. Nyhetsbrevet kan inneholde annonser. Du kan når som helst melde deg av.