Selger Dina før filmen er skutt

CANNES (Dagbladet): Innspillingen er ennå ikke ferdig, men produsent Axel Helgeland er likevel i Cannes for å selge «I am Dina» - med løfter om lidenskap. Plakater med Maria Bonnevie pryder alt Croisetten.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert

- Vi strever for å holde budsjettet og ligger på grensen til en sprekk. På en slik produksjon er et ei krise hver dag og en katastrofe i uka.

- Hva er det verste som kan skje?

- Akkurat nå er det været på Kjerringøy, der vi starter sommeropptakene 22. mai, som er viktigst.

Til Berlin

Med unntak av Lars von Triers «Dancer In The Dark» er det ingen skandinaviske filmer som har vært i nærheten av å måtte tjene inn så mye for å gå med overskudd som «I am Dina». Det gikk bra for von Trier, etter at han fikk salgshjelp av Gullpalmen for beste film og beste hovedrolle til Björk i Cannes i fjor.

- Er målet en gullpalme til Bonnevie?

- Filmen skal være ferdig 1. februar, og sannsynligvis vil vi lansere den på Berlin-festivalen. Og blir vi plukket ut til å delta i festivalkonkurransen, er målet selvsagt å vinne noe.

Høye priser

Det er det franske selskapet TF1 som har fått jobben med å selge «I am Dina» til kinodistribusjon verden over. Filmen er delvis finansiert ved hjelp av salgsestimater - de som har investert penger i den, har gjort det på grunnlag av hvor mye agentene tror den vil selges for.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer