TOK AV: Hilde Elin Åmås, driver av den erotiske butikken Pandoras Closet, pleier å bestille et ekstra lager med glidemiddel før Slottsfjellfestivalen i Tønsberg starter. For noen år siden tok salget helt av og Åmås ble utsolgt for glidekrem. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet
TOK AV: Hilde Elin Åmås, driver av den erotiske butikken Pandoras Closet, pleier å bestille et ekstra lager med glidemiddel før Slottsfjellfestivalen i Tønsberg starter. For noen år siden tok salget helt av og Åmås ble utsolgt for glidekrem. Foto: Christian Roth Christensen / DagbladetVis mer

Slottsfjellfestivalen 2017

Selger glidemiddel som hakka møkk under festival

Innehaver av Pandoras Closet i Tønsberg kjøper inn ekstra mye glidemiddel før Slottsfjellfestivalen starter.

TØNSBERG: (Dagbladet): - Det er litt tidlig, men det kommer alltids noen innom, sier Hilde Elin Åmas, innehaver for den erotiske butikken Pandoras Closet i Tønsberg.

På bukken utenfor butikken står teksten: «Har du husket å kjøpe glidemiddel?». Det er ikke uten grunn. De siste åra har Åmås solgt glidemiddel som hakka møkk under dagene Slottsfjellfestivalen varer.

- Vi har i hvert fall en 50 prosents økning i salget. Kanskje mer, sier Åmås.

FNISER I DØRA: Hilde Elin Åmås forteller at mange unge fniser i døra til butikken. De litt eldre tenker på sin egen og andres nytelse. Foto: Christian Roth Christensen / Dagbladet Vis mer

Hun forteller at hun har fyllt opp lageret med glidemiddel før festivalen. «Festivalsalget» startet allerede i forrige uke.

- Det var en fyr her som kjøpte to store bokser og han sa: jeg skal på Slottsfjell vettu. Han skulle på camp, forteller Åmås.

Åmas forteller at det også kommer mange båtturister og hyttefolk innom disse dagene, men at et flertall av kjøperne har festivalbånd.

Tok helt av

Åmås har drevet Pandoras Closet i 13 år, nesten like lenge som Slottsfjellfestivalen er blitt arrangert.

- De har solgt veldig store mengder de fire siste åra. For to-tre år siden tok det helt av. Da var vi tomme allerede på torsdag og hadde ingenting å selge fredag eller lørdag, forteller hun.

Ifølge Åmås blir glidemiddel like mye solgt til jenter som til gutter. Alderen på kjøperne er fra 25 år og oppover.

I hyllene mellom sexy undertøy, strømper, lakk og lær har Åmås glidemiddel i flere størrelser stående. Passende størrelser til å ha i festivalveska.

Smak og lukt

- Vi har med smak, lukt og stimulerende tilsetninger. Hvis man er full og kanskje sliter kan det fungere med stimulerende glidemiddel av noe slag. Mange synes det er spennende. Noen trenger det også fordi man er naturlig tørr, sier Åmås.

Hun synes ikke det virker som om det er de som er hardest på flaska som kjøper glidemiddel.

- Det kan virke som om mange også har glemt igjen glidemiddelet når de har dratt på ferie , sier hun.

Hennes inntrykk er at folk tar mer og mer ansvar for egen og andres nytelse enn tidligere.

- Før var det mer «meg», «meg», «meg». Nå er det mer «vi». Det er også en del single som handler glidemiddel til seg selv, men også til en eventuell partner. Det er ikke egoisthandling lenger, sier hun.

- «Festivalmus på boks»

Åmås har flere ting i «festivalstørrelser».

- Massasjeolje har også tatt av i år, sier hun og viser fram et lite lys.

- Det er jo veldig hyggelig og lukter godt. Du bare tenner på. Når du slukker det kan du massere med den.

Også små leketøy selges i festivaltida.

- Her er det små minivibratorer i «festivalstørrelse» og «festivalmus på boks», sier Åmås, og holder opp et lite egg.

- Den siste ble solgt i går. Det er mange festivalgjengere som har kjøpt. Det er bare å putte glidemiddel oppi og sette igang, sier hun.

Live-published photos and videos via Shootitlive