Selger media legemidler?

Medienes dekning av enkeltstående helsesaker er med på å omfordele fra dem som har lite til dem som har mye, mener Terje Carlsen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

250 LEGER HAR

satt søkelys på yrkesgruppens fraternisering med legemiddelindustrien i en helsides annonse i Dagbladet. Kanskje også journalister selv bør se på sin mer og mindre bevisstløse omgang med legemiddelindustrien? Casejournalistikken bidrar til at helsekroner tas fra de syke og fattige og gis til de friske og rike.

Mediene er en viktig informasjonskilde for allmennheten når det gjelder kunnskap om sykdom, sykdomsrisiko og mulige behandlingsformer. Men bare helsepersonell kan i Norge utsettes for reklame for reseptbelagte legemidler. Det er satt opp forskrifter for legemiddelreklame. Hovedregelen er at reklamen skal være nøktern og saklig.

MEN REKLAMEFORBUNDET

slår ikke ned på helsejournalistikk som fungerer som ren reklame for legemidler. For kanskje den viktigste måten legemiddelforetakene i dag selger sine produkter på, er gjennom kommunisering av normalitet, avvik og risiko i såkalte helsereportasjer. Medieoppslag om «sykdom» kan derfor ofte fungere som den beste reklame for nye legemidler.

Avisenes definerende blikk er vendt mot hver enkelt av oss lesere. Medieblikket markerer hva som går og hva som ikke går an. Som en konsekvens av dette blir fokus derfor dreid fra folkehelse til genetisk kartlegging, fra den sosiale kropp til den individuelle kropp. Følgelig skjer det også en dreining fra begrepet pasient til risikant, det vil si mennesker som ennå ikke er syke, men som på grunn av sin genetikk og egen kropps egenskaper står i fare for å bli det. Vi så det tidligere i år i en stor forsidesak i Dagbladet: «Er du i faresonen? Blodet røper hjertet ditt» (Dagbladet 26.2.04).

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer