FESTIVALSOMMEREN NÆRMER SEG: Øyafestivalen i Oslo er sommerens største festival, men neppe den med billigst øl. Det tror Blåkors er like lurt. Foto: Benjamin A. Ward / Dagbladet
FESTIVALSOMMEREN NÆRMER SEG: Øyafestivalen i Oslo er sommerens største festival, men neppe den med billigst øl. Det tror Blåkors er like lurt. Foto: Benjamin A. Ward / DagbladetVis mer

Selger sommerens billigste øl for å få bukt med festivalfylla

Men Blåkors er ikke imponert.

(Dagbladet): Det er de høye alkoholprisene som gjør norske festivaler til fylleslag.

Det mener iallefall gjengen bak festivalen Midtsommerfest utenfor Bjørkelangen. 

I motsetning til en hva en kanskje skulle tro mener arrangørene at Norges billigste festivaløl vil bidra til mindre fyll og fanteri.

30 kroner per øl - Mange steder er det lagt opp til at publikum skal være drita fulle ved ankomst. Vi ønsker å jevne ut drikkekurven, så folk faktisk sitter igjen med noe etter festivalen og vi kan ha bedre kontroll over vårt publikum, sier Nikolai André Toverud i festivalledelsen.

Toverud lover å selge øl til kostpris, cirka 30 kroner.

Han sier festivalen ikke skal tjene ei krone på salget, og tror den billige alkoholen vil rette fokus mot musikken.

- Mer musikk, mindre rølp Det blir mindre fyll, mer musikalsk hengivenhet, ifølger Toverud. 

- Høye priser på drikke er med å stresse publikum til å få i seg nok alkohol i forkant. De dukker opp sent på selve arrangementet, gjerne etter å ha bygget opp en skikkelig fylletopp. Dette resulterer i alt for mange overstadig berusede mennesker allerede i inngangen, som våkner opp dagen etterpå og husker ingenting av opplevelsen, forklarer han.

Drammensbandet Donkeyboy er festivalens største trekkplaster. Toverud avviser at alkoholprisene bare er et PR-stunt for å få pressens oppmerksomhet og selge flere festivalpass.

- Mulig det virker sånn, men vi kunne gjort mye annet om det var oppmerksomhet som var poenget vårt. Dette passer med det vi vil for festivalen vår, nemlig å gi en så god musikkopplevelse som mulig, uten at fylla står i sentrum. 

Blåkors ikke imponert Ved Blåkors kjøper man ikke argumentene fra Midtsommerfest.

- Nei, når man reduserer prisene fører det som regel til at folk drikker mer. Jeg tviler også på at alkoholprisene alene får folk til å møte opp tidligere på festivalen -  det er vel programmet som styrer sånt, sier fagsjef Sten Magne Berglund. 

Han minner om at alle festivaler har et ansvar for å unngå overdreven fyll, uansett pris på alkoholen.

- Festivaler med alkoholservering er et skjenkested, og da følger det plikt om å sørge for at folk ikke er fulle når de slippes inn, unngå overskjenking og så videre. Dette handler om vakthold og organisering, og kan variere fra arrangør til arrangør. Mange har veldig mye å hente, sier han. 

Toverud i Midtsommerfest svarer med å si at Blåkors misforstår problemstillinga. 

- Folk kommer helt sikkert til å drikke mer på festivalen med et slikt tilbud. Det er det vi ønsker, og vi ønsker at de drikker mindre på vorsspill. Det økte konsumet skjer på vårt område, hvor vi har vakter og ambulansepersonell. Vi vil ha god kontroll over alkoholkonsumet deres. I tillegg mener vi dette vil gjøre totalopplevelsen bedre for publikum, ved at de ikke trenger å bekymre seg over å bruke mye penger på festivalen, sier han.