Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Selger TV 2-aksjer

Schibsted ut av TV 2.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan innholde utdatert informasjon

Schibsted selger sine aksjer i TV 2 til A-pressen og Egmont for 1,15 milliarder kroner. Dermed blir A-pressen og Egmont likeverdige eiere i den norske TV-kanalen.

– Schibsteds begrunnelse for å selge er at vi ikke kunne få kontroll med TV 2 der vi var tre hovedeiere som satt med en tredel hver, sier konserndirektør i Schibsted, Trond Berger, til NTB.

Han viser til Schibsteds strategi som innebærer at konsernet ønsker å eie minst 50 prosent i de virksomheter det deltar i.

– Når så muligheten for en god pris kom, fant vi det riktig å slå til, sier Berger. De to andre eierne i TV 2 hadde for øvrig forkjøpsrett til aksjene som gir Schibsted en gevinst på 940 millioner kroner.

TV 2 verdt 3,7 milliarder
Konsernsjef Alf Hildrum i A-pressen sier i en felles uttalelse med konsernsjef Steffen Kragh i Egmont at de to selskapene vil satse langsiktig på TV-kanalen. Utgangspunktet for samarbeidet er at våre to mediekonserner utfyller hverandre, heter det i uttalelsen.

Beløpet de to har betalt, bygger på en verdivurdering der TV 2 prises til 3.712 millioner kroner.

I meldingen fra de to eierne skriver de at begge selskap ser likt på de fremtidige utfordringer og muligheter i TV 2 og vil sammen videreutvikle og styrke selskapet i konkurransen.

Egmont har vært eier i TV 2 siden starten i 1991 mens A-pressen kom inn på eiersiden i 1995.

SELGER: Konsernsjef i Schibsted, Kjell Aamot. Foto: SCANPIX
SELGER: Konsernsjef i Schibsted, Kjell Aamot. Foto: SCANPIX Vis mer

Telenor bak
A-pressen eies i dag av LO og Telenor. At fagbevegelsen får en kontrollerende innflytelse på den kommersielle TV-kanalen er neppe kontroversielt. Derimot er Telenor en aktør som det knytter seg flere spørsmålstegn til fordi Telenor Broadcast også er en aktør i TV-markedet.

I forhold til eierskapslovgivningen skaper handelen ikke noen problemer, sier direktør Gudbrand Guthus i Medietilsynet til NTB. Han viser til at reglene for krysseierskap eller multimedieeierskap som det nå kalles, gjorde det vanskelig for Schibsted å bli storeier i TV 2. For A-pressen eksisterer ikke det samme problemet fordi gruppen bare har 16 prosent av avisopplaget i Norge.

Vanlige eierbegrensninger i TV-sektoren er stort sett uproblematisk for alle fordi NRKs tall regnes inn i det samlede antall TV-seere. 

(NTB)