FÅR HJELP AV FAGFORENINGEN: Osman Keskin (foran) er en av flere Funcom-ansatte som har fått hjelp av LO-forbundet EL & IT ved Erik Bråten (bakerst). Keskin jobber ikke lengre i selskapet. 
Foto: Pål Nordseth
FÅR HJELP AV FAGFORENINGEN: Osman Keskin (foran) er en av flere Funcom-ansatte som har fått hjelp av LO-forbundet EL & IT ved Erik Bråten (bakerst). Keskin jobber ikke lengre i selskapet. Foto: Pål NordsethVis mer

- Selskapet bryter jo norsk lov så det fyker etter

LO-forbund slakter Funcom.

(Dagbladet): LO-forbundet EL og IT slakter arbeidsforholdene i spillselskapet Funcom.

Påstandene fra de som har sluttet i bedriften går på svært lange arbeidsdager, arbeid i helger og røde dager, hetsing, ubetalt overtid og ulovlige ansettelsesforhold. EL & IT Forbundet har fått sitt å henge fingrene i.

- Da jeg kom inn her, så jeg at det dreide seg om grov utnyttelse av unge gutter og jenter. Det er mange som er blitt syke, og jeg tviler på om vi greier å få dem på beina igjen, for å si det litt grovt. De har jobba så mye at helsen rett og slett er knekt. Og de er gjerne bare tretti år, sier Erik Bråten i EL & IT til Dagbladet.

Kontaktet av samboer
Han ble først kontaktet av en fortvilet samboer av en Funcom-ansatt for nærmere to år siden. Hun lurte på om alt var som det skulle være i bedriften. Nå representerer Bråten fire Funcom-ansatte, og det har i løpet av to år kommet rundt 30 medlemmer av over 250 Funcom-ansatte til fagforeningen.

I en post til Dagbladet skriver Funcoms HR-direktør Kjetil Vaarlund at selskapet tar innspillet fra EL & IT alvorlig, og at de jobber kontinuerlig med å forbedre arbeidsforholdene (se egen boks til høyre i saken).

Dagbladet har snakket med flere eksansatte i Funcom. De forteller om arbeidsforhold som til slutt drev dem ut av selskapet.

- Da jeg begynte å jobbe i Funcom for tre år siden, virket det som et veldig bra sted. Jeg jobbet veldig mye, og hadde kanskje en 1200 overtidstimer på tre år. Innimellom spurte jeg hva vi får tilbake for å jobbe den overtiden, men det var de ikke sikre på, forteller «Theodor».

Rett fra skolebenken
Han jobbet med «Age of Conan» i tiden hos Funcom, men ønsker å være anonym av hensyn til videre karriere i spillbransjen. «Theodor» kom som mange andre rett fra skolebenken, og hadde ikke tidligere erfaring fra spillbransjen.

- Sakte men sikkert fikk jeg vite at det er ikke helt riktig det som skjedde, de fulgte ikke akkurat arbeidsmiljøloven til punkt og prikke. Da jeg spurte ledelsen om dette, sa de at jeg måtte være glad for at jeg jobber med spill, så jeg fant meg jo i det. Men jeg ble depressiv i lengden, sier han.

Ifølge «Theodor» presset ikke Funcom noen til å jobbe overtid direkte — men oppfordringene var krystallklare. De som jobbet minst overtid, ble også gjort til syndebukker om resultater uteble. Selv jobbet han kvelder og helger, og i forkant av stor milepæl ble arbeidspresset så stort at han kollapset foran datamaskinen.

- Da var jeg faktisk sjuk en uke, etter å ha jobbet så intenst. Jeg har aldri vært så sjuk før, sier «Theodor».

Etter å ha undersøkt om arbeidstakeres rettigheter etter arbeidsmiljøloven, og ytret seg til kolleger om dette, ble han kalt inn på møte med ledelsen. Der fikk han tilbud om en lukrativ sluttpakke om han sluttet på dagen - noe han takket ja til.

Grov hets
Osman Keskin er også tidligere ansatt i Funcom. Han har jobbet på både «Anarchy Online» og «Age of Conan».

- I starten gjorde jeg jobben min, og fikk komplimenter fra ledelsen. Jeg var lykkelig i jobben. Men en dag snudde det brått: Jeg stilte noen spørsmål, og det er vel noe av grunnen til det som skjedde, sier han.

Keskin forteller at han valgte å forlate Funcom blant annet fordi han gjentatte ganger skal ha opplevd grov hets fra enkeltpersoner i ledelsen. I oppsigelsestiden påstår han også at det ble spredt løgner om ham fra ledelsen til hans tidligere medarbeidere.

- Jeg jobbet på «Anarchy Online», og jeg spilte jo det spillet i så mange år. Det var en fryd å jobbe med spillet, men om du spiller noen spørsmål, enten ved hva de sier til publikum eller om noe etisk - det er så mye rart som foregår der - da snur de mot deg veldig raskt. Selv om det hele handler om at du vil gjøre prosjektet du jobber med bedre, sier Keskin.

- Rett ut
- Så fort noen viser initiativ for å få en rettferdig behandling, er det rett ut. Sånn har det vært, og sånn er det nå, sier Bråten om hvorfor det er så få organiserte Funcom-ansatte.

- Hver gang det kommer inn et medlem, dreier det seg om en konkret sak. Da må vi inn og slukke branner, selskapet bryter jo norsk lov så det fyker etter. Det er fryktelig tungt og vanskelig å begynne å jobbe når de ansatte står med møkk til knærne, sier Bråten.

- Starter du å stille spørsmål om ledelsen, da har du et problem. Jeg er også sint på hva de har sagt til publikum (om «Age of Conan», journ. anm). De sa at vi skulle ha ting i spillet som ikke var i spillet ved lansering, men som sto skrevet på boksen i butikkene, sier «Theodor».

- Alle vil de skal lykkes
Funcom er tilnærmet alene om å være en spillutvikler av internasjonalt kaliber i Norge. Både de eksansatte og Bråten tror denne isolerte situasjonen kan ha bidratt til at ting er blitt som de er.

- Jeg føler at de slipper veldig mye unna, på grunn av det. De blir veldig beskyttet fra alle hold, alle vil at de skal lykkes. Det vil jo forsåvidt jeg og, men når de behandler folk på den måten så fortjener de ikke å ha ansatte, rett og slett. Da er det bedre at noen andre tar over, og gjør det skikkelig i stedet, sier «Theodor».

- Dette er jo en forhenværende gutteromsbedrift som for lengst har vokst seg for stor. De har kanskje ikke lært seg helt hvordan de skal operere som arbeidsgivere. Funcom er ikke noe småbruk lenger, med sine flere hundre ansatte, sier Bråten.

Internasjonalt er spillbransjen kjent for å ha røffe arbeidskår, spesielt når et spill nærmer seg lansering — såkalt «crunch-tid».. Da jobber det gjerne ekstra hardt og seint, for å få spillet ferdig til den fastsatte utgivelsesdatoen.

- Problemet med «Age of Conan» er at spillet var i «crunch» i nesten tre år. De sa alltid at det var en milestein på vei, og så kom den dagen og de bare utsatte lanseringen, så vi måtte fortsette med å jobbe, sier «Theodor».

- Det er et par forhold jeg gjerne vil diskutere med dem. For å få et oppegående arbeidsmiljø er det to ting man må sette på dagsorden. Først er det arbeidstida, det må vi få en klarhet i, samt arbeidsavtalene deres. Bare det med arbeidsavtalene er vi hundre år tilbake i tida nå. Jeg blir nervøs bare jeg leser og ser hva som forelegges arbeidstakerne, og hva de skriver under på, sier han videre.

Skjedd en endring
De to eksansatte mener det nå at det er mulig å spore en endring hos Funcom.

— Jeg tror at flere folk kjenner sine rettigheter nå, og blir med i fagforeningen. Det er en god ting, jeg tror noe har endret seg hos Funcom. Jeg har også hørt at de ansatte ikke presses like hardt lenger, sier Keskin.

- At det har skjedd en endring er helt klart, og det kan vi takke disse guttene for. Nå har vi kommet innenfor veggene der, og jeg tror det hjelper. Men det er fortsatt mange ting å ta tak i, spesielt arbeidstid og arbeidsavtaler. Respekt og folkeskikk må også inn. At andre har andre meninger enn deg selv, er grunnleggende — men det skal ikke føre til urettmessig behandling. Hvis du viser ansatte at du tar dem på alvor, får du tillit og respekt for god ledelse. Da øker produksjonen, og da kommer trivselen, sier Bråten.

Han mener de Funcom-ansatte må organisere seg for at det skal bli ryddige forhold i bedriften, så fagforeningen ikke må ta sak for sak.

- Jeg tror ikke det kommer noe godt ut av folk som er blitt presset til å gjøre ting, truet, eller har det ukomfortabelt. Hvis du vil at selskapet ditt skal gå bra, må du ha lykkelige ansatte. De er ikke slaver, ikke roboter. De har liv, familier, følelser og er alle mennesker. Det er en basisregel for ledelsen. Gjør du dem lykkelige, vil de jobbe mer effektivt. Dessuten må du ikke lyve til dem, og heller ikke til kundene dine, sier Keskin.

- Funcom har ødelagt mye for mange, både psykisk og sosialt. Det førte til et samlivsbrudd for min del, og det finnes langt verre eksempler enn oss. Men de vil ikke snakke om det, de vil bare glemme det og ikke ha mer trøbbel, sier «Theodor».

STORSPILL: «Age of Conan» er Funcoms nyeste spill. Foto: FUNCOM
STORSPILL: «Age of Conan» er Funcoms nyeste spill. Foto: FUNCOM Vis mer