France – two points: «Souvenir» er langt bedre på å skildre europeisk tristesse enn fransk musikkbransje.Vis mer Vis mer

Anmeldelse: «Souvenir»

Selv ikke verdens beste filmskuespiller kan redde dette tåpelige MGP-dramaet

Bavo Defurnes «Souvenir» er et bevis på at ikke alt Isabelle Huppert tar i blir til gull.

FILM: Med tanke på hvor mange ukonvensjonelle, kontroversielle og forbløffende rolletolkninger Isabelle Huppert har levert i løpet av sin karriere, er det lett å glemme at hun parallelt med samarbeidet med regissører som Michael Haneke, Paul Verhoeven og Claire Denis, jevnlig figurerer i ytterst forglemmelige europeiske underholdningsfilmer. Disse når sjelden norske kinoer, men med Bavo Defurnes MGP-drama «Souvenir» har én av dem sneket seg forbi kvalitetskontrollen.

Souvenir

2 1 6

Bavo Defurne

Isabelle Huppert, Kévin Azaïs, Johan Leysen, Jan Hammenecker m.fl.

14. juli 2017

Tillatt for alle

Souvenir

«Paté-tisk.»

Såpeopera
Det er ikke det at det ikke finnes kvaliteter i historien om den tidligere sangeren Liliane, som tre tiår etter hun representerte Frankrike i Eurovision-finalen, lever et trist og begivenhetsløst liv som samlebåndsarbeider på en patéfabrikk: De innledende minuttene skildrer en bunnløs tristesse som er særegen for fastlands-Europa, og Lilianes første møte den unge Jean (Kévin Azaïs) er en finstemt skildring av to bristeferdige såpebobler av ensomhet og naive forhåpninger som nærmer hverandre med nervøse, prøvende skritt.

Så fort Jean overbeviser Liliane til å opptre på en fest for bokseklubben hans, og drømmen om en sangkarriere blusser opp på ny, skyter «Souvenir» imidlertid fart inn i nytt, uventet og høyst utilrådelig terreng. Og det som startet som et usannsynlig møte mellom to søkende sjeler, ender som en bisarr og eksepsjonelt lite troverdig såpeopera om fransk musikkbransje.

Sviske
Den gamle Benny Borg-sviska «En spennende dag for Josefine» hviler som en mørk sky over livene til både Liliane og Jean, men i «Souvenir» er i det minste hovedpersonen handlekraftig nok til å ty til alkohol for å håndtere universets sadistiske påfunn.

På papiret høres dette muligens ut som en interessant rolle for Huppert, men selv ikke verdens største nålevende filmskuespiller kan redde denne oppkonstruerte og bunnløst trivielle farsen. Dersom du kun skal se ett klissete kontinentaleuropeisk MGP-drama i år, kan du altså med fordel vente og se hva resten av 2017 bringer.