Selvgjort er velgjort?

Unni Wilhelmsen slo igjennom for fem år siden. Nå er hun aktuell med ny plate hvor hun har gjort alt selv - på en øy midt i Drammenselva. Og i kveld - konsert midt i Oslogryta.

Unni Wilhelmsen slo i gjennom med dubutalbumet «To Whom It Might Concern»(1996), og hanket inn to spellemannspriser i samme slengen. Siden da har hun gitt ut flere album, mistet en USA-lansering, lagt seg ut med plateselskapet Universal Music, gått inn i Verdikommisjonen og anklaget deler av sitt eget konsertpublikum for rølp.

Nå er hun klar med det fjerde albumet sitt, «Disconnected». Tittelen er et spark i siden til plateselskapene som hun har løsrevet seg fra. I tillegg til at platen er produsert med musikere på en øde øy uten kontakt med omverdenen. En ekte eremitt-plate altså.

I følge Dagbladets anmelder Anders Grønneberg går hun på den nye plata tilbake til sanger/låtskrivertradisjonen hvor hun hører hjemme. I forhold til den litt for velproduserte og kunstferdige «Back in the Blonde» fra i fjor. «Disconnected» får en firer av Grønneberg som beskriver den som Lavmælt og stilsikker fra en artist som er uanstrengt og stemningsfullt til stede. Og den nye plata er gjort på dugnadsmåten. Etter at det internasjonale gjennombruddet mange ventet på, i stedet har latt vente på seg, og den siste plata solgte under forventning, satt Unni seg ned og gjorde alt selv.

Unni Wilhelmsen får også oppbacking av en annen dame med visesang i blodet. Karen Jo Fields vil varme opp publikum - som forhåpentligvis nå vet å avholde seg fra alt for hissig rølping under konserten.