SKAPT STØY: Etter at Forbes kåret Kylie Jenner (20) til en av «USAs rikeste selfmade kvinner», har reaksjonene haglet. Foto: NTB Scanpix
SKAPT STØY: Etter at Forbes kåret Kylie Jenner (20) til en av «USAs rikeste selfmade kvinner», har reaksjonene haglet. Foto: NTB ScanpixVis mer

Selvsagt er Kylie Jenner «selfmade»

Kritikken mot Forbes og Kylie Jenner bommer. Men den forteller oss også noe om hvordan vi ser på suksess og privilegier.

Kommentar

Da finansmagasinet Forbes forrige uke slapp forsida av sin kommende utgave, begynte nettet å koke. Som det så ofte gjør når det handler om «Kardashian-søstrene».

Denne gangen var det halvsøster Kylie Jenner som sto i sentrum. Hun er ikke bare den yngste av stjernene fra «Keeping up with the Kardashians», tv-programmet om Kardashian/Jenner-familien, men også den rikeste. På tre år har den snart 21 år gamle sosiale medier-dronningen, ifølge Forbes sine beregninger, opparbeidet seg en formue verdt rundt 900 millioner dollar, tilsvarende rundt 7,4 milliarder kroner. Mesteparten stammer fra sminkemerket Kylie Cosmetics.

Det kvalifiserer henne for 27.-plassen på Forbes' liste over «USAs rikeste selfmade kvinner». Samtidig er hun nå på full fart mot å bli tidenes yngste «selfmade» milliarder, yngre enn Facebook-skaper Mark Zuckerberg, som rundet dollarmilliarden i en alder av 23.

En suksesshistorie som Jenners, er vanligvis store og gode nyheter. Men istedenfor har kritikk og harselas haglet om hverandre, i tradisjonelle og i sosiale medier. Blant dem som slang seg på var Dictionary.com. Sarkastisk tvitret ordboknettstedet «Self-made means having succeeded in life unaided. Used in a sentence: Forbes says that Kylie Jenner is a selfmade woman».

Og det stemmer selvsagt at det er flere faktorer enn Jenners egen innsats og fantasi som har bidratt til at formuen har kunnet vokse seg så stor. Det kan man, i ulik grad, si om de fleste som har tjent seg rik. Men kritikken bommer på målskiva.

Forbes’ liste er ikke en subjektiv vurdering av hvor «selfmade» man er, men hvor mye formue man har bygd opp. Og i motsetning til for eksempel Norges rikeste kvinner, Andresen-søstrene, kommer Jenners formue ikke fra arv, men fra kosmetikkmerkets inntekter. De mange reaksjonene blir malplassert.

I seg selv forteller støyen oss noe om hvordan Jenner har kunnet bli så rik. Uansett hva hun gjør, så generer det massiv oppmerksomhet. Og den oppmerksomheten har hun klart å utnytte til å tjene seg søkkrik. Men det er en vesentlig forskjell mellom å utnytte mulighetene familiens kjendisstatus gir og å bare få en haug med penger. Det første krever evner, teft og kreativitet. Det andre en bankkonto.

Reaksjonene sier oss også noe om hvordan vi tenker rundt ferdigheter og det å være privilegert, om hva som er verdig verdiskapning og ikke. Få ville stilt spørsmål ved en tilsvarende framstilling av Mark Zuckerberg. Men der Jenner har blitt rik ved å bruke kjendisstatus og sosiale medier til å bygge en global kundemasse, kunne Facebook-gründeren bygge sitt sosiale medium med studentregisteret til et verdens mest eksklusive universiteter som første byggestein.

I en alternativ virkelighet skriver kanskje noen, gjerne godt plassert som professor ved en business-skole, ei bok om markedsføring i den nye internettøkonomien. Boka blir ei håndbok for en rekke «influencers», som tjener store penger. Kanskje blir suksessen så stor at et magasin som Forbes vier «markedsføringsgeniet» stor plass på forsida.

Og ingen reagerer.