KLIMAENDRINGENE  kan smelte bort skisporene i Norge, det er på tide at Norges Skiforbund trekker oljen ut av sponsinga. Foto: Ole C. H. Thomassen
KLIMAENDRINGENE kan smelte bort skisporene i Norge, det er på tide at Norges Skiforbund trekker oljen ut av sponsinga. Foto: Ole C. H. ThomassenVis mer

Selvutslettende sponsing

Norges Skiforbund må foreta en etisk gjennomgang av sine sponsorer før sponsorene får ødelagt hele grunnlaget for sporten.

Meninger

Om få år kan klimaendringene ha smeltet bort grunnlaget for skisport i Norge. Den moderne skisportens far, Sondre Norheim, ville nok snu seg i grava om han visste at Norges Skiforbund mottar store sponsormidler fra en virksomhet som skaper disse klimaendringene. Det er på tide at Skiforbundet slutter å la seg ukritisk bruke av oljeselskaper i omdømmekrise.

De siste årene har skistjernene våre møtt en motstander som er mye vanskeligere å takle enn svensker og russere: global oppvarming. Skispor over hele Europa smelter bort. I Tour de Ski har programmet blitt endret som følge av snømangel både i år og i fjor. Det samme skjedde i verdenscupen før jul.

Snømangelen er ikke tilfeldigheter. Ifølge klimaforskerne vil snøsesongen i Norge bli 2-3 måneder kortere i lavlandet i slutten av dette århundret. Snøgrensen kan komme til å være 100 meter høyere oppe enn i dag i 2030 og ytterligere 100 meter høyere i 2050. Det er alvorlig. Dersom man må til høyfjellet for å gå på ski, vil grunnlaget for sportens rekruttering falle bort. I tillegg vil det bli nærmest umulig å få avholdt konkurranser. Vi risikerer altså at nasjonalsporten dør ut i løpet av dette hundreåret.

Sportens eksistens står og faller på hvor raskt vi klarer å kutte klimagassutslippene. Hvor raskt vi klarer det avhenger av hvor raskt vi klarer å fase ut olje, kull og gass. Det er et faktum verken ledelsen i Skiforbundet eller landslagsløperne har tatt innover seg. Skiforbundet lar seg nemlig sponse av oljeselskaper som tjener penger på å skape klimaendringer, som igjen ødelegger skisport.

Gjennom en samarbeidsavtale med Norges Skiforbund spytter hovedsponsor for talentutvikling, Statoil, inn sju millioner kroner i året på junior- og rekruttlandslag, Team Morgendagens Helter og arrangement i Norges skiforbunds regi. Aker, som er en stor aktør i leverandørindustrien, er hovedsponsor for landslaget.

Det er ingen tvil om hva oljeselskapene ønsker mer av i en tid der klimavitenskapen truer virksomheten deres mer enn noen gang før: godt omdømme. Og hva er vel bedre egnet til å skape godt omdømme enn å sponse våre egne nasjonalhelter i skisporet? Reklameverdien av Statoil-logoene som skinner om kapp med sola, Therese Johaug og Martin Johnsrud Sundby på NM på ski på Røros er enorm.

Om norske langrennsløpere ønsker at deres barn og barnebarn skal kunne få de samme skigledene som de selv har fått, må de foreta en etisk gjennomgang av sine sponsorer. Det er mulig å utvikle talenter og bli best i verden uten oljesponsing.