ÅPNINGSSHOWET: Om ikke lenge går fløyta for åpningskampen Sør-Afrika - Mexico. Viasat sender kampen direkte på Facebook. Foto: SCANPIX
ÅPNINGSSHOWET: Om ikke lenge går fløyta for åpningskampen Sør-Afrika - Mexico. Viasat sender kampen direkte på Facebook. Foto: SCANPIXVis mer

Sender VM-åpningskampen på Facebook

Sør-Afrika - Mexico, direkte på fjesboka.

||| (Dagbladet): Når dommerfløyta går i Soweto klokka 16  i dag, sitter en fotballinteressert verden benket foran TV-apparatene.

Men er du blant dem som sitter fast foran PCen, eller som av en eller annen grunn mener at fotball er best på data'n, finnes det andre alternativer. Man kan for eksempel hoie fra tribunen i Dagbladets live-studio. (Dette kan man selvsagt også, med fordel, gjøre samtidig som man ser kampen på TV.)

Facebook For åpningskampen finnes det også en annen mulighet: Viasat, som har rettighetene til å sende kampen på Viasat 4, sender den direkte på sin Facebook-side. Direktesendingen startet allerede klokka 14, med åpningsermonien som pågår nå.

Å flytte en live-sending med levende bilder ut på Facebook, er et interessant medieeksperiment. Men så var det dette med live video på web, da: Da Dagbladet var innom og testet ved 1430-tida, fikk vi både lyd og bilde av Jan Åge Fjørtoft og Thorvald Stoltenberg fra Viasats studio.

Men kvaliteten var ikke akkurat HD, for å si det pent.

Snarere kornete og blass, med perioder der lyd og bilde frøs helt. Den stadig meldingen «bufrer video», lovet heller ikke godt for hva som kan skje om belastningen blir stor.

- Det er streamen vi får fra Viasat, sier kreativ leder Tom Andersson i Suddenly, det interaktive byrået som står bak løsningen sammen med mediebyrået Carat. - Det er derfor vi startet klokka 14, så vi har litt tid til å teste og optimalisere. Vi vet heller ikke om det at dette går via Facebook har noe å si for kapasiteten og kvaliteten.

Viasats Facebook-eksperiment er selvsagt også et PR-stunt. Andersson vet foreløpig ikke om det er aktuelt å sende flere kamper:

- Bare en start
- Vi gjør dette fordi mange ikke har tv på jobben, eller tilgang til Viasat på jobben. Om det skal sendes flere kamper, er opptil Viasat. Vi får vurdere fortløpende, og se på responsen.

Viasat har også basert sin kommunikasjon mellom TV-studio og seeere på en egen Facebook-applikasjon.  Å bruke Facebook på denne måten, kommer Viasat til å gjøre oftere, forteller Andersson:

- Du har Norges største nettsamfunn allerede, og så er det mye enklere å bygge tjenester derfra. Vi skal bygge videre til Champions League, når det kommer til høsten. Så dette er bare en start

En noe hakkete start, sett fra en PC i Havnelageret i Oslo. Men Viasat har helgardert - og tilbyr også et kart over fotballpuber.