Sendes i kveld for 36 gang: Flere har prøvd å forstå hvordan sketsjen kunne bli så populær

Dette er historien bak «Grevinnen og Hovmesteren».

(Dagbladet): Det er liten tvil om at tv-innslaget «Grevinnen og Hovmesteren» er en juletradisjon for nordmenn flest. 

I fjor benket i overkant av to millioner seere seg ned for å se juleklassikeren 23. desember, som har gått på NRK hvert år siden 1980.

I det siste minuttet av sketsjen var det 2,1 millioner som så på. Dermed ble rekorden fra året før slått med over 200 000 seere. 

Guinness-rekord Den kjente tv-sketsjen heter opprinnelig «Dinner for One», og holder ifølge Der Spiegel rekorden i Guinness rekordbok for det lengst sendte tv-programmet noensinne.

Programmet går også under navnet «Der 90 Geburtstag» (90-årsdagen). Sketsjen handler nemlig ikke om en nyttårsfeiring slik mange tror. Det er «Miss Sophie» som feirer sin 90-årsdag. 

At hovmesteren sier «Happy new year, miss Sophie», er trolig på grunn av det høye alkoholinntaket.

Serien ble skrevet av britiske Lauri Wylie i 1920, og du ser May Warden som «Miss Sophie» og Freddie Frinton som hovmesteren.

Begge skuespillerne er britiske, men ifølge Slate har aldri serien blitt sendt i Storbritannia. Der var skuespillerne helt ukjente. 

Fanget opp i Tyskland Eventyret startet ved at en tysk programleder ved navn Peter Frankenfeld, så sketsjen framført på scenen en gang han var i den engelske byen Blackpool.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Han synes den var så morsom at han overtalte Freddie og May til å dra til Tyskland. Der framførte de sketsjen på hans tv-program «Guten Abend, Peter Frankenfeld». 

I 1963 så den tidligere underholdningssjefen i sveitsisk tv, Max Ernst, tilfeldigvis sketsjen på tysk tv, skriver NRK

Han bestemte seg for å lage en sveitsisk versjon med samme manuskript og skuespillere.

Det er denne versjonen vi i dag ser i Norge. Den blir også sendt i Sveits og Sverige. Den tyske versjonen er for øvrig solgt til tjue andre land, deriblant er den vist flere ganger i Zimbabwe. 

Flere teorier Flere har prøvd å forstå hvordan denne sketsjen kunne bli så populær.

En teori er at den spiller på stereotypier om den britiske overklassen som flere andre land elsker å ironisere over, men som britene selv ikke synes er så morsom. Det skriver både Der Spiegel og britiske The Guardian

BBC mener at populariteten kan forklares i at den minner om tradisjonell britisk humor, som for eksempel Mr. Bean, som også er svært populær. 

Nettstedet Slate foreslår at det er magien i repetisjon som er den viktigste årsaken. I Tyskland er det også tradisjon for å bruke tv-sketsjen som en såkalt «drikkelek».

Der blir nemlig sketsjen sendt på nyttårsaften, slik den blir i de fleste land utenom Norge. Konseptet går ut på å ta en slurk alkohol for hver gang James utbringer en skål eller snubler i teppet.

Instagram Følg @dagbladet.no på Instagram