Vi bryr oss om ditt personvern

Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer

Kultur

Mer
Min side Logg ut

Anmeldelse: Lina Elise Hantveit og Line Rustberggaard, «Søvnskolen»

Senga er kun for søvn og sex!

To norske psykologer gir rådene som skal gi deg bedre søvn på seks uker.

KAN FÅ HJELP: Boka «Søvnskolen» byr på tilbyr enkle og konkrete, men beinharde råd for å sove bedre, skriver vår anmelder. Foto: Shutterstock
KAN FÅ HJELP: Boka «Søvnskolen» byr på tilbyr enkle og konkrete, men beinharde råd for å sove bedre, skriver vår anmelder. Foto: Shutterstock Vis mer

BOK: Du ligger og vrir deg i mørket og tenker på alt du ikke bør tenke på. Det går en time, to timer, du ser på klokken som kan nærme seg tre og fire, og du frykter morgendagen.

Vi har alle opplevd det. Netter med søvnløshet, bekymringer som tårner seg opp, panikken for hvordan du skal klare deg gjennom neste dag.

«Søvnskolen – 6 uker til god søvn»

Lina Elise Hantveit og Line Rustberggaard

5 1 6
«Det beste rådet for en god natts søvn er å komme seg opp av senga.»
Se alle anmeldelser

Så mange som en tredjedel av den norske befolkning sliter med søvnvansker. For rundt 10 prosent er det så alvorlig at de har diagnosen kronisk insomni, som kan bety at du dagen gjennom er trett, ukonsentrert og har lav yteevne.

Terapiformen som virker

Går du til fastlegen vil du som regel få en resept på en sovemedisin. Det til tross for at psykologisk behandling har vist seg både mer effektiv og helt uten bivirkninger.

Den terapiformen som virker best skal være kognitiv søvnterapi, og det er denne metoden de to psykologene Lina Elise Hantveit og Line Rustberggaard tilbyr på seksukers-kurset «Søvnskolen», som startet på Lovisenberg i 2010.

I denne boka deler de erfaringene derfra.

Boka er kort, oversiktlig og lettfattelig, og tipsene like enkle som de er logiske. Å gjennomføre dem, derimot, virker beinhardt.

Gulroten er at etter seks uker er det stor sannsynlighet for at du er kvitt søvnproblemene.

Søvnreduksjon

For søvn er som styrketrening, skriver forfatterne. Den må øves opp for at du skal sove bedre. Det gjør du gjennom søvnreduksjon.

Det betyr at du skal oppholde deg minst mulig i sengen, som da vil gi et økt søvnunderskudd. Når du blir trettere vil søvnen bli bedre, som igjen gir en god følelse når du tenker på å sove.

Det gode med boka er de mange konkrete rådene de gir. Du skal skrive opp søvnmønsteret ditt. Om du sover fem og en halv time, skal du legge deg ett og stå opp halv syv, uansett hvor lite du har sovet.

Du skal stå opp etter tjue minutters søvnløshet, og du skal ikke sove om dagen, med unntak av tjue minutters power-naps, helst sittende i sofaen.

Du får også råd om tankeutsettelser for å unngå bekymringer om natten. Like viktig er det ikke å fokusere på søvnmangelen, eller tenke at neste dag er ødelagt om du har sovet lite.

Sex er greit

De to psykologene byr også på interessante fakta, som at døgnrytmen hos A-mennesker er 24 timer, og hos B-mennesker er 25. At årsaken til søvnløshet også kan være mangel på søvnhormonet melatonin, og at søvn er kulturelt betinget.

Før den industrielle revolusjon gav oss det elektriske lyset skal vi ha sovet i omtrent fire timer, vært våkne noen timer og deretter sovet i omtrent fire timer til.

«Søvnskolen» kommer også med vanlige livsstilsråd, som trening, badstue, sunn mat, ikke nettbrett eller iphone.

Du kan lese, men ikke en spennende kriminalroman som du ikke kan legge fra deg.

Et lite lyspunkt er at det også er lov til å bruke sengen til sex. Dette siste kan by på et dilemma. Interessant nok virker sex søvndyssende på menn, men kan ha den motsatte effekt på kvinner.