Anmeldelse av Richard Osman, Torsdagsmordklubben

Sensasjonell kosekrim

Hvorfor ble denne beskjedne boka en av Storbritannias største krimsuksesser? Det er det flere svar på.

Britiske Richard Osman (50) var et kjent tv-fjes før han debuterte med den bestselgende krimboka «Torsdagsmordklubben». Foto: NTB
Britiske Richard Osman (50) var et kjent tv-fjes før han debuterte med den bestselgende krimboka «Torsdagsmordklubben». Foto: NTB Vis mer
Publisert

Boksensasjonene står i kø for tida, og storforlagene blir mer og mer aggressive i sin markedsføring.

Det er likevel sjelden at en debutbok har oppnådd en så formidabel suksess som Richard Osmans «Torsdagsmordklubben».

Den kom ut i fjor høst, og skal blant annet ha vært den første debutboka noensinne som har havnet på topp på juleboksalgslistene. Salgslister og bestselgeri er i stor grad styrt av forlagenes aggressive satsning, og at de har jobbet hardt for å markedsføre den, er ikke unaturlig, med tanke på summen de betalte for manuset. Ti forlag skal ha knivet om å få publisere det, og Penguin Random House fikk det til slutt, for et syvsifret beløp. Det betyr noen titalls millioner norske kroner.

Seniorlandsby i Kent

Boka i seg selv er ganske beskjeden. Vi befinner oss i Coopers Chase, en idyllisk og eksklusiv seniorlandsby i Kent. Den er bygget i hagen til et gammelt kloster, men nå vil den hensynsløse utbyggeren Ian Ventham ekspandere og grave opp kirkegården. Det møter stor motstand. Ians medhjelper blir slått i hjel, og kort etter blir Ian selv drept på finurlig vis. Det odde etterforskningsparet Donna og Chris famler delvis i blinde – inntil de får hjelp av Torsdagsmordklubben.

Ideen til boka er like sjarmerende som den er god. Torsdagsmordklubben består av fire tilsynelatende avfeldige gamlinger:

Det er Joyce, en småskravlete, kakebakende tidligere sykepleier, hvis store styrke er at ingen legger merke til henne, mens hun legger merke til alt. Det er Røde-Ron, en tidligere hensynsløs og berømt fagforeningsleder. Det er den sylskarpe tidligere psykiateren Ibrahim. Og endelig min favoritt, Elisabeth. Hun har en imponerende merittliste, som etterretningsagent under den kalde krigen.

De fire møtes hver torsdag for å nøste opp i uløste mordgåter, og får nå, til sin store begeistring, noen ferske lik i fanget.

Krimkomedie

Fortellingen har nok av appetittvekkende ingredienser: Et gammelt kloster, en prest som muligens ikke er prest, en sørgende enkemann som vokter kirkegården med en mystisk nidkjærhet. Etter hvert blir også kypriotisk mafia involvert, med tråder tilbake til et førti år gammelt drap.

På sitt sjarmerende vis er dette en småkoselig krimkomedie, som riktignok er litt seig å komme inn i. Fortellingen er krydret med Joyce' skravlete dagboknotater, men hennes Miss Marple-aktige og påtatt naive troskyldighet blir vel langtekkelig og overtydelig.

Det er også i overkant mange personer og gåter involvert. Etter hvert tar handlingen seg likevel opp. De fargerike karakterene blir tydeligere og sterkere, og handlingen tar form som noe mer enn bare «Fjolls til fjells».

Bestselger-format

Hva er årsaken til at nettopp dette beskjedne manuset ble utsatt for en så stor forlagsinteresse? Noe må ligge i at komikeren og tv-produsenten Osman er BBC-kjendis i England. Han skriver allerede på oppfølgeren, og boka blir ikke overraskende også tv-serie etterhvert.

Boka selv har bestselgerformat, med sin småkoselige blanding av «Familien Larkin», «Med hjartet på rette staden» og en dæsj Agathe Christie. Den har også den samme fandenivoldske kraften som suksessen til svenske Jonas Jonassen, om Hundreåringen som ikke er så avfeldig som alderen skulle tilsi.

Det er det ørlille forlaget Gursli Berg som gir ut den norske versjonen, habilt oversatt av Kari Engen. Forlaget er drevet av Gunhild Gursli-Berg. Hun må ha både teft, forlagsmot og en god porsjon flaks.

Jeg kan ikke forstå annet enn at denne boka også egner seg ypperlig for et norsk publikum. Vi er storforbrukere av britisk krim og har i mange år benket oss foran «Med hjartet på rette staden». «Torsdagsmordklubben» gir oss litt av begge deler.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer