Sensuell popeleganse

Briskeby pirrer, erter og forfører fra første låt. «Jeans For Onassis» er sensuell popeleganse. Norges mest omtalte band i år skuffer ikke med sine catchy melodier og gammelmoderne produksjon.

Jeg teller allerede fem suverene hits fra plata: «Propaganda», som økte forventningene til bandet tidligere i år, den nye singelen «Wide Awake» og den uimotståelige Blondie-inspirerte «Hey Harvey». Etter første gjennomkjøring av cd-en åpner et lekkert, sofistikert og sensuelt poplandskap seg. Og inntrykket av et struttende, selvsikkert og modig band som bryter opp gammel mark blir forsterket.

Pompøst

«Jeans For Onassis» handler om solid pophåndverk. Bortsett fra at plata taper temperatur helt på tampen, er debuten ambisiøs og storslått. Bandet, som jeg for første gang hørte live på Quart-festivalen for halvannet år siden, har hatt en imponerende utvikling. Kvartetten har vokst, men ikke gått inn i for store sko.

Et av bandets sterke sider er at melodiene og produksjonen er en så sterkt integrert helhet.

Briskeby lener seg med arroganse mot 80-tallets pompøse lydbilde og kitschy synth, men setter dette i en røff sammenheng med massive gitarer, drivende komp og Lise Karlsnes' sensuelle stemme.

Blondie

«Jeans For Onassis» er både mørk og glamorøs, og assosiasjonene går ofte til Blondie. Låtene har en fandenivoldsk nyveivattakk, og bandet viser eksperimenttrang. Den vridde og psykedelisk-akustiske «Loveenterprise» vitner om Briskebys uredde selvstendighet. Men bandet blir aldri sært, og plasserer seg i et tidløst poplandskap - litt Cardigans, kanskje.

Da Lise Karlsnes kom med for ett år siden, gikk bandets aksjer mot all time high. Hun viste at hun eide bandet, scenen, salen og verden. Hypen og mannlige hormoner gikk til værs.

Men jeg tror hennes inntreden i bandet virket som en katalysator på Bjørn Bergene, Bård Haugland og Claus Larsen. Bandet skjøt kreativ fart, og dessuten har produsent Espen Berg gjort en glimrende jobb.

Resultatet sitter som 501 på hofta. En overlegen følelse.

BUKSER SOM SITTER: Dagbladets anmelder er imponert over den sterke debutplata til Briskeby. Her ser vi (f.v.) Bård Haugland, Claus Larsen, Lise Karlsnes og Bjørn Bergene.