Sensurert i Norge, priskandidat i Cannes

- Utrolig kult at andre ser det gode i filmen.

Filmen viste bilder som ble stilt ut på fotofestivalen Nordic Light i Kristiansund, deriblant bilder av den omstridte amerikanske fotografen Jock Sturges.

På reklamefolkets egen Cannes-festival digger de imidlertid «Truth», som er regissert av Petter Tangmyr (27). Filmen er i finalen i Young Directors-konkurransen.

- Ja, jeg møtte jo litt motstand i Norge, og det er utrolig kult at andre ser det gode i filmen, sier Tangmyr til Dagbladet.

Neste onsdag blir det klart om den unge regissøren går helt til topps. Der konkurrerer han med reklamefilmer fra hele verden, inkludert fem andre norske filmer.

Ble overrasket

Trondheim kino sensurerte Tangmyrs reklamefilm i vinter. Kinosjefen ville spare kinopublikummet for Sturges-bildene av nakne småjenter.

- Uten bildene av jentene, ville det selvsagt vært en annen vurdering, men jeg reagerer på hele stemningen i filmen. Den virker noe ullen, sa kinosjef Egil Akselsen til Dagbladet i vinter.

I reklamefilmen kommenterer en eldre mannsstemme hva fotografi er, mens ei lita jente viser plakater med bilder utstilt på Nordic Light.

Regissøren sier den sterke reaksjonen overrasket ham.

- Jeg synes det virket litt spesielt at det skulle bli så mye oppstuss. Sturges-bildene er kunst, og tanken om at dette var barnepornografi har aldri streifet meg, sier Petter Tangmyr.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Talentfull

- Mener du at det ikke var meningen å provosere?

- Ikke i det hele tatt. Jeg skulle lage en film som profilerte fotofestivalen.

Tangmyr jobber for Filmhusets film. Han er utdannet i London, og har allerede gjort seg bemerket med en reklamefilm for Gule Sider, som vant bransjens Gullblyant tidligere i år.

Young Directors-konkurransen er et sidearrangement til Cannes Lions, som er reklamebransjens svar på filmbransjens mer kjente festival.

- Hva betyr det å komme til finalen i Cannes?

- Først og fremst er det veldig overraskende at jeg ble plukket ut. Det er kjempegøy.