Foto: Lars Eivind Bones / Dagbladet
Foto: Lars Eivind Bones / DagbladetVis mer

Senteret er ikke blitt noe museum over gjerningsmannen

22. juli-utstillingen er verken kunstinstallasjon eller relikviesamling, mener vår anmelder.

Har du allerede abonnement?   Logg inn

«22. juli-senteret» Regjeringskvartalet, Oslo UTSTILLING: Knapp og faktabasert, konkret og saklig. I alt sitt hjerteskjærende innhold er det likevel slike adjektiver som kommer først når man skal formidle inntrykkene fra utstillingen i 22. juli-senteret, som åpnet i Høyblokka i går.

Ikke kunst

I forkant har utstillingen vært kritisert av flere for å skulle vise gjerningsmannens personlige effekter fra tragedien for fire år siden: utstyrskofferten, uniformen, restene av den utbombede bilen fra Regjeringskvartalet, det forfalskede ID-kortet osv., og slik opphøye dem til relikvier. «Ikke lag en kunstinstallasjon», bønnfalt kommentator Dagfinn Nordbø i VG for noen dager siden.Og det er jo en advarsel som når helt hjem for mitt vedkommende. Men utstillingen om 22. juli 2011 er ikke kunst. Heldigvis. Kunst handler om å forfølge abstraksjoner, i tanke og gjenstand, både for dem som lager den og oss som betrakter den. Men det eneste abstrakte i sammenhengen her er gjerningsmannens selvbilde, som skulle manifestere seg som et skrekkabinett av falske ridderordener og ideologisk konstruksjon.

Dagbladet Pluss – mer av virkeligheten

  • Over 250 kvalitetsartikler hver måned
  • Prisvinnende reportasjer og avsløringer
  • Premium artikler innen stoffområder som bil, båt, trening, samliv, vin og reise
  • Tilgang til hele papiravisen og Magasinet på PC/Mac, mobil og nettbrett
  • Tilgang til Dagbladets avisarkiv - fra 1869 til i dag
  • Ved å abonnere på Dagbladet Pluss, godtar du våre kjøps- og bruksvilkår.
  • Abonnementet har ingen bindingstid. Du kan si det opp når som helst.

Betal trygt med Visa eller Mastercard.

Har du allerede abonnement?
Logg inn