SOLGT: CC Stadion tok 1000 kroner per sak for det som skulle bli Hamar Dagblads redaksjonelle omtale av butikker. Foto: Fotomontasje / faksimile fra Hamar Dagblad og e-post.
SOLGT: CC Stadion tok 1000 kroner per sak for det som skulle bli Hamar Dagblads redaksjonelle omtale av butikker. Foto: Fotomontasje / faksimile fra Hamar Dagblad og e-post.Vis mer

Senterledelse solgte avissaker for 1000 kroner per sak

Redaktør: - Dette er rystende.

(Dagbladet): Fredag omtalte Dagbladet denne ukas utgave av Hamar Dagblad, som hadde solgt hele første- og sistesiden til annonsøren CC Stadion, samt fylt sidene med et tyvetalls redaksjonelle saker om kjøpesenteråpninga.

Sentrale stemmer i Presse-Norge reagerte på sammenfallet mellom reklame og redaksjonelt innhold i utgaven, og Forbrukerombudet mente Hamar Dagblad kan ha brutt markedsføringsloven.

I helga har Dagbladet fått bekreftet fra flere hold at den redaksjonelle omtalen, plassert i små toppartikler kalt «loft» på sidene, kostet butikkene 1000 kroner per sak, betalt til senterledelsen selv.

«Redaksjonell sak til en rimelig penge» I en e-post Dagbladet har fått tilgang til, sendt fra senterledelsen til butikklederne ved kjøpesenteret, står det svart på hvitt hva redaksjonell omtale koster.

«Vi har gjort en avtale med Hamar Dagblad. I avisen de gir ut den 11.11. vil Hamar Dagblad vie mye plass til CC Stadion. Her er det en mulighet for dere til å markedsføre deres butikk som en redaksjonell sak til en rimelig penge» står det å lese i e-posten.

Videre inneholder e-posten tre spørsmål butikklederne skal svare på og sende inn til Hamar Dagblad, samt nøyaktig pris:

«Innrykket (toppbanner M15) koster kr 1000. Som sagt er det kun 25 plasser, så her gjelder førstemann til mølla.»

- Rystet Ansvarlig redaktør Nils Kristian Myhre i Østlendingen, som gir ut gratisavisa Hamar Dagblad en gang i uka, avviser kontant at det er avisa som har tatt betaling for butikkomtalene.

Artikkelen fortsetter under annonsen

- Dette er jo rystende, og helt ukjent for meg, sier Myhre når Dagbladet først kontakter ham om e-posten.

Han bekrefter at redaksjonen tok initiativ til å sende ut spørsmål som butikkene selv kunne sende inn svar på.

- Vi tenkte at slike loft med små butikkintervjuer var et morsomt redaksjonelt grep, sier redaktøren.

Senere utdyper Myhre at Hamar Dagblad jobber nøye med å ikke blande redaksjonelt stoff og annonser, og at han kan dokumentere at avtalen mellom avisa og kjøpesenteret er en helt standard annonseavtale.

- Hva synes du om at noen andre kan ha tjent penger på å videreformidle deres spørsmål til butikkene?

- Vi har hele veien opplevd at CC Stadion har opptrådt profesjonelt og ikke forventet redaksjonell omtale fra oss. Hva som er bakgrunnen for denne interne e-posten, må nesten CC svare for selv, sier Myhre.

Beklager Senterleder Nina Utkilen går nå ut og beklager at senterledelsen tok betaling for omtalen av butikkene. Fredag understreket hun at det ikke har vært aktuelt å betale Hamar Dagblad for noe utover annonsering.

- Vi ser i etterkant at det var feil å ta kr 1000 for disse omtalene, skriver Utkilen i en melding til Dagbladet.

Hun opplyser at beløpet ikke har blitt fakturert butikkene, og at det nå heller ikke kommer til å bli sendt ut faktura.

- Vi har en fast fordelingsnøkkel mellom senteret og butikkene vedrørende markedsføring, men i etterkant ser vi at det ble feil i denne sammenheng. Hvilket vi beklager, uttaler senterlederen.

Hele avisutgaven er åpent tilgjengelig på nett.