OIDA: Den britiske tabloidavisa Daily Express gikk på en lei redigeringssmell. Faksimile: Daily Express
OIDA: Den britiske tabloidavisa Daily Express gikk på en lei redigeringssmell. Faksimile: Daily ExpressVis mer

Ser du hva som er galt med denne forsida?

Britisk avis trykket forside med uleselig tekst.

(Dagbladet): Alle kan gjøre feil i blant, heter det så fint. Det gjelder også sideuttegnere i Storbritannia.

I går ble britene nemlig møtt med en papirforside fra tabloidavisa Daily Express som var litt utenom det vanlige.

Brødteksten under hovedoppslaget, helt nederst på siden, er rett og slett uleselig. Setningene inneholder bare tulleord, som selv den fremste språkekspert hadde hatt problemer med å forstå.

I boksen der journalistens navn skal stå, står det bare «Namey Herey». Altså «Navn Her».

Sprer seg Redigeringsblemma har blitt lagt godt merke til i øvrig britisk presse, og kollegene i The Independent er blant dem som spøker med det uheldige avisoppslaget.

- Den mest fornuftige Daily Express-forsida vi har sett på lenge. Og de har ikke engang nevnt EU, været, prinsesse Diana eller Madeleine McCann, skriver avisa.

Den ironiske uttalelsen kommer trolig av Daily Express sin redaksjonelle linje, som er kjent for å være sensasjonspreget med stor S.

Ifølge Wikipedia har avisa eksempelvis jevnlig framlagt konspirasjonsteorier rundt prinsesse Dianas død. På bakgrunn av dette har Daily Express fått tilnavn som Ex-Princess og Diana Express.

Gårsdagens forsidetabbe kan forklares med såkalt «dummy-tekst», eller fylltekst. Innholdet gir ikke mening, men har som oppgave å se ut som en sammenhengende tekst, slik at redigereren kan få et inntrykk av hvordan siden skal se ut.

Daily Express la senere ut en oppdatert, og riktig utgave på sin nettside.

Slik ser altså forsida til Daily Express ut i dag. Den røde rammen er lagt til i ettertid. Faksimile: Daily Express
Slik ser altså forsida til Daily Express ut i dag. Den røde rammen er lagt til i ettertid. Faksimile: Daily Express Vis mer