Ser du hva som skjuler seg i dette Bjarne Melgaard-verket?

- Man må kunne utfordre kunsten.

GJEMT «SKRIK»: I utstillingen «Munch + Melgaard - The End of it All Has Already Happened» har kurator Lars Toft Eriksen satt et av Melgaards verker oppå Munchs pastellversjon av «Skrik» fra 1893. Foto: Vegard Kleven/Munch-museet
MUNCH + MELGAARD: Utstillingen står fram til 12 mars. Foto: Vegard Kleven/Munch-museet

(Dagbladet): De kommende to årene skal serien +Munch gå på Munch-museet på Tøyen i Oslo, hvor ulike kunstnere settes sammen med Munch kunstnerskap.

Første kunstner ut i rekka er samtidskunstneren Bjarne Melgaard. I helga åpnet utstillinga, som har fått navnet «Munch + Melgaard - The End of it All Has Already Happened».

- Omlag 1000 har vært her i dag, og det er en pangåpning, sa Gitte Skilbred ved museet til Dagbladet på utstillingsåpningen.

Har gjemt «Skrik» Da pressen ble vist rundt i muséet like før åpninga, avslørte kurator Lars Toft Eriksen at det ikke er alt som er synlig for det blotte øyet.

Munchs pastellversjon av «Skrik» fra 1893 henger bak et av Melgaards verker som viser en mann med en plastpose på hodet. Rammen er den samme, men Munchs verk er ikke synlig.

- Grunnspørsmålet mitt er hvordan vi forholder oss til Munchs kunst i dag. Vi møter ham med mange referanser, ikke minst populærkulturelle referanser. For mitt vedkommende fungerer «Skrik» veldig godt idémessig, men den nerven det en gang hadde er vanskelig å finne igjen nå, nettopp fordi det er så mange referanser mellom meg som betrakter og verket, sier Toft Eriksen til Dagbladet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Munchs opprinnelige verk er svært skjørt og ømfiendtlig for lys, og må hvile mellom hver gang det har blitt vist for å ikke bli ødelagt.

- Jeg hadde i utgangspunktet ikke tenkt å vise «Skrik» i utstillingen, men da jeg begynte å reflektere litt videre rundt det så kom jeg på idéen om å dekke til «Skrik» i stedet for å vise det som det er, sier han. 

- Må utfordre kunsten - Hvordan skal de som ser utstillingen forstå det, siden det ikke er merket noe sted?

- De behøver ikke skjønne det - det spiller ingen rolle om man vet det eller ikke. Jeg syns det var et interessant grep. Det er også spennende å se hvordan folk reagerer, sier han. 

- Du tror ikke at folk reagerer negativt?

- Det kan godt være, men man må kunne utfordre kunsten. Det mener jeg man må jobbe med hele tida. Dette handler om hvordan vi forholder oss til «Skrik» som ikon mer enn som kunstverk. Hvis dette kan gjøre at det skjer noe med vårt blikk på Munch, så har vi gjennomført vår oppgave.

Toft Eriksen og Melgaard startet det praktiske arbeidet med ustillinga for ett år siden.

- Det har vært veldig interessant å jobbe med denne utstillinga. Melgaard har en kreativ energi som er veldig spennende, og han har også en stor profesjonalitet som kunstner. Det er veldig skjerpende å jobbe sammen med ham, sier Lars Toft Eriksen.