NIDAROSDOMEN :  HBO Nordic har promotert sesong 6 av «Game of Thrones» med bilde av Nidarosdomen. Foto: HBO Nordic
NIDAROSDOMEN : HBO Nordic har promotert sesong 6 av «Game of Thrones» med bilde av Nidarosdomen. Foto: HBO NordicVis mer

Ser du hvilken norsk kulturskatt som dukket opp i «Game of Thrones»-reklame?

- En slik ikonisk bygning som veldig mange nordmenn har et forhold til.

(Dagbladet): «Game of Thrones» er tilbake på skjermen,og endelig skal fans verden over få vite hva som skjer med Daenerys, Arya, Tyrion og alle de andre i Westeros.

Sesong seks hadde premiere natt til mandag, og i går var pågangen så stor at mange opplevde svarte skjermer hos HBO Nordic.

Jon Snow foran Nidarosdomen I dagene før sesongpremieren har HBO Nordic hatt nedtelling på sine Facebook-sider, hvor de har brukt kjente norske lokasjoner som en del av promoteringen av den nye sesongen. 

Søndag forrige uke var det et bilde av Nidarosdomen og en skikkelse som unektelig likner Jon Snow, som markerte at det bare var én dag igjen til premieren.

Det skriver Adresseavisen.

- Vi ønsket å bruke ikoniske lokasjoner i Norge for å illustrere at «Game of Thrones» ankommer landet. Nidarosdomen er en slik ikonisk bygning som veldig mange nordmenn har et forhold til, og visuelt passer den gotiske stilen godt inn i «Game of Thrones»-universet, skriver PR-ansvarlig for HBO Nordic Norge, Isabell Goren i en e-post til avisa.

- En stor utfordring Det ble også brukt bilder av Preikestolen og Operaen i promoteringen.

Disse bildene er bare brukt i den norske markedsføringen.

Mange fans har ventet i spenning på den nye sesongen, og et av de store spørsmålene har vært: Hva skjer med Jon Snow?

Dette gjenstår å se, da det er første gang serien ligger foran bøkene, noe manusforfatteren tidligere har omtalt som en stor utfordring.

Til tross for dette - Dagbladets anmelder lot seg imponere av sesongåpningen og trillet terningkast 5.