BEDØM SELV: Sydney Greenstreet er navnet på den britiske skuespilleren som inspirerte George Lucas og hans team da de skapte Jabba the Hutt, skurkekarakteren i Star Wars-filmene. Greenstreet debuterte som filmskuespiller i godt voksen alder, som 62-åring, og ble raskt en av Hollywoods mest ettertraktede, ikke minst på grunn av sin betydelige vekt. Han døde i 1954, 74 år gammel.  Foto: NTB SCANPIX
BEDØM SELV: Sydney Greenstreet er navnet på den britiske skuespilleren som inspirerte George Lucas og hans team da de skapte Jabba the Hutt, skurkekarakteren i Star Wars-filmene. Greenstreet debuterte som filmskuespiller i godt voksen alder, som 62-åring, og ble raskt en av Hollywoods mest ettertraktede, ikke minst på grunn av sin betydelige vekt. Han døde i 1954, 74 år gammel. Foto: NTB SCANPIXVis mer

Ser du likheten? Det gjorde i alle fall Star Wars-skaperen

Disse filmene inspirerte George Lucas.

• Er du Norges største «Star Wars»-fan? Bli med i konkurransen!

(Dagbladet): I en galakse ikke så veldig langt borte, for mange herrens år siden, var George Lucas en ung filmskaper som enda ikke hadde realisert sitt fulle potensiale.

Og som alle kunstnersjeler, måtte han finne sin egen stemme ved å la seg inspirere av andres skaperverk.

Bli med på en reise gjennom et knippe av hans cinematiske inspirasjonskilder!  

Flash Gordon som episodisk filmserie (1936) Lucas' opprinnelige intensjon var å selge inn sitt galaktiske konsept som en reboot av Flash Gordon.

Han var da inspirert av serien fra 30-tallet, som i tur var basert på tegneserien ved samme navn.

Serien telte totalt 13 episoder og hadde effekter og kulisser som var grensesprengende for sin tid.

I dette stormannsgale sci/fi-universet dro helten Flash Gordon ut på tokt i verdensrommet for å beseire den onde keiseren Ming og hans imperium.

Foruten et ondt imperium er den svevende byen Cloud City det som minner mest om Flash Gordon i Star Wars.

I historien Court of the Skymen hadde man svært like konsepter. 

Dessverre, eller heldigvis, fikk ikke Lucas rettighetene til Flash Gordon.

Som en bittersøt epilog kan Flash Gordon-filmen fra 1980 nevnes, den forsøkte å flyte på Star Wars-fenomenet.

Artikkelen fortsetter under annonsen

Ikke akkurat en god film, men vi fikk jo denne heftige Queen-låta

Regissør Akira Kurosawa George Lucas har gjentatte ganger referert til Akira Kurosawa som inspirasjon.

Visuelle grep, som panorerende kameraføring for å skifte mellom scener er er en åpenbar hommage til Kurosawa.

HYLLET SIN STORE HELT: Akira Kurosawa mottok en Æres-Oscar i 1990, prisen ble delt ut av George Lucas og Steven Spielberg. FOTO: AP PHOTO/NTB SCANPIX
HYLLET SIN STORE HELT: Akira Kurosawa mottok en Æres-Oscar i 1990, prisen ble delt ut av George Lucas og Steven Spielberg. FOTO: AP PHOTO/NTB SCANPIX Vis mer

Spesielt tre Kurosawa-filmer peker seg ut som Lucas-favoritter.

Mest opplagt er Seven Samurai (1954), hvor den ærefulle samuraiordenen som skildres ikke er ulik strukturen blant jediridderne.

Kjemien mellom Shimada Kambei, en viss gammel ronin, og Katsushiro, en ung jypling av en samurai, gjenspeiles i hvordan Obi-Wan Kenobi og Luke Skywalker forholder seg til hverandre.

Den andre Kurosawa-filmen som tas med i beregningen er The Hidden Fortress (1958), med sin historie om en general og en prinsesse som forsøker å flykte fra fiendtlig territorium.

Med seg har de to kjeklende bønder som er mest som morsomme sidekicks å regne.

Høres kjent ut? Fire stikkord: Obi-Wan og Leia, C-3PO og R2-D2.

WHO SHOT FIRST? Hissig pistolduell i The Good, the Bad and the Ugly. Foto: NTB SCANPIX
WHO SHOT FIRST? Hissig pistolduell i The Good, the Bad and the Ugly. Foto: NTB SCANPIX Vis mer

I potten med Kurosawa-inspirasjon inkluderes Dersu Uzala (1975), Kurosawas første ikke-japanskspråklige film, med dialog på russisk.

Det ugjestmilde klimaet i Sibir er bakteppe.

Den russiske soldaten Arsenev får en uventet venn i den Yoda-aktige lokale jegeren Dersu Uzala.

Vennskapet de utvikler er ikke ulikt båndet mellom Luke og Han.

Parallellene til The Empire Strikes Back er spesielt merkbare, som i sekvensen hvor duoen må overleve en fryktelig snøstorm.

Lucas' fascinasjon for Kurosawa, og japansk kultur, stanser ikke der.

SPESIALEFFEKTENES MESTER: Ray Harryhausen poserer med Medusa fra Clash of the Titans (1981). Foto: NTB SCANPIX
SPESIALEFFEKTENES MESTER: Ray Harryhausen poserer med Medusa fra Clash of the Titans (1981). Foto: NTB SCANPIX Vis mer

Det er merkbar visuell inspirasjon hentet fra samuraier hos Darth Vader og Stormtrooperne.

For ikke å glemme opphavet til ordet «jedi», som stammer fra «jidaigeki» - sjangerbetegnelsen på japanske historiske dramaer, som for eksempel The Hidden Fortress.

Triump of the Will (1935) Leni Riefenstahls nazipropagandafilm er selvfølgelig moralsk forkastelig, men er uansett et godt stykke filmhåndverk.

Det syntes også en ung filmstudent ved navn George Lucas, som hadde den som pensum.

Det er åpenbart hvor han hentet inspirasjon til sine Stormtroopers fra.

Men den kanskje giftigste hommagen er A New Hope-sluttscenen, hvor heltene belønnes for sin innsats mot imperiet.

Temmelig likt en nazisamling i Triumph of the Will, med sine folkemengder i rake linjer, som marsjerer i takt.

PRESISJONSBOMBING: Dam Busters byr på intense øyeblikk i cockpiten. Foto: NTB SCANPIX
PRESISJONSBOMBING: Dam Busters byr på intense øyeblikk i cockpiten. Foto: NTB SCANPIX Vis mer

Ikke dermed sagt at Lucas er nazisympatisør (det hadde vi lagt merke til), A New Hope-scenen er vel ment som en allegori for militærmakt og konformitet, totalitære strømninger, eller noe.

Lekkert er det uansett.

Westernfilmer Rart å tenke på, men mye ved Star Wars kan vi takke Sergio Leones klassiske spaghetti-westernfilmer for.

The Good, the Bad and the Ugly (1966) har for eksempel en intens duell som er svært lik konfrontasjonen mellom Han Solo og Greedo i Mos Eisley Cantina.

Han Solo er jo en antihelt i seg selv, ikke ulikt disse klassiske westernheltene som Leone lot lede filmene sine.

Sjekk denne fanfilmen som illusterer poenget godt.

En hysterisk mash-up mellom The Good, the Bad and the Ugly og Star Wars!
 
I Once Upon a Time in the West (1968) sliter vår (anti)helt med brysomme dusørjegere.

METROPOLIS: Fritz Langs teknisk forbløffende dystopi slutter aldri å inspirere. Foto: NTB SCANPIX
METROPOLIS: Fritz Langs teknisk forbløffende dystopi slutter aldri å inspirere. Foto: NTB SCANPIX Vis mer

Mon tro om Lucas hadde disse i bakhodet da han befolket Mos Eisley Cantina som en «wretched hive of scum and villainy»?

Lucas digget dessuten visstnok Ennio Morricone-soundtracket såpass at han hadde det på hyppig rotasjon under redigeringen av Empire Strikes Back!

En westernfilm med mindre spaghetti, men som også var viktig for Lucas, er John Fords The Searchers (1956), med John Wayne i hovedrollen.

Waynes rollefigur Ethan kommer hjem fra borgerkrigen, og møtes av en tragedie - familien er massakrert av comancher, gården er i ruiner.

Ikke ulikt det som møter Luke da han kommer hjem til Lars' husholdning, kun for å finne ut at imperiet har gjort noe fælt.

Men der Ethan drar ut på et selvdestruktivt hevntokt, kontrollerer Luke det negative og blir jediridder.

2001 - A Space Odyssey (1968) Det er få manusmessige likheter mellom 2001 - A Space Odyssey og Star Wars-filmene, men Lucas elsket filmen såpass at han kalte den for «den ultimate science fiction-filmen».

Teknikkene som ble brukt på romskipmodellene i 2001 var revolusjonerende, og dannet grunnlaget for hvordan Lucas selv skulle sende tilsynelatende massive romskip gjennom verdensrommet.

Mesteren av stop-motion animasjon, Ray Harryhausen Da Ray Harryhausen døde i 2013, gikk flere av filmindustriens giganter, deriblant George Lucas, i kollektiv sorg.

Lucas uttalte at det sannsynligvis ikke hadde blitt noe Star Wars uten Harryhausen.

Det er ikke vanskelig å skjønne hvorfor.

Se på en av Harryhausens klassikere, som Jason and the Argonauts (1963), og dens galleri med animerte mytologiske monstre.

Forestill deg så en ung Lucas som tar mentale notater på hvordan han kan animere de krevende effektstykkene i filmene sine, som for eksempel hologramsjakk eller en Tauntaun i snøfokk ...

Stop-motion og den blendende måten Harryhausen utviklet teknikken på er en av nøklene til hvorfor Lucas' effektstudio Industrial Light & Magic ble som det ble.

Sjekk dokumentaren Ray Harryhausen: Special Effect Titan for å virkelig gå i dybden på denne fantastiske effektmakeren!

Actionfilmer om andre verdenskrig I Dam Busters (1955) følger vi piloter i det britiske luftforsvaret under andre verdenskrig.

Oppdraget går ut på å sprenge tyske demninger.

For å bombe riktig må de med den ytterste presisjon fly nært krigssonen.

Høres ut som en seanse hvor opprørernes X-Wings sprenger Death Star i A New Hope. Tilfeldig? Neppe.

Gilbert Taylor filmet spesialeffektene i Dam Busters, og ble hyret av Lucas som filmfotograf på A New Hope. Likhetene er absolutt tilstede.

En lignende intensitet finner man også i 633 Squadron (1964), men her flyr pilotene lavt gjennom en norsk fjord for å eliminere et tysk anlegg som produserer rakettdrivstoff. Merkbare Death Star-vibber.

The Guns of Navarone (1961) skal en spesialkommando infiltrere og ødelegge en tysk kanonstilling, som befinner seg dypt inne i fjellet på den (fiktive) øya Navarone.

Inspirasjonen vises best i Return of the Jedi, med krigføring på bakkeplan for å ta Death Star-skjoldet på Endor.

Metropolis (1927) Fritz Langs Metropolis er en åpenbar inspirasjonskilde for Star Wars.

Den ikoniske roboten Maria i er kanskje sølvfarget og av «hunkjønn», men dannet fundamentet for hvordan Lucas lot C-3PO se ut.

Marias skaper C.A. Rotwang har dessuten en robothånd, noe Luke selv får da pappa Darth er så vennlig å amputere for ham.

Rotwang faller til sin død fra toppen av en katedral, ikke ulikt siste reis for keiseren da Darth avliver ham i Return of the Jedi.

Og dette er bare toppen av isfjellet George Lucas har latt seg inspirere av langt mer enn dette utvalget.

Ofte er det gjort med et glimt i øyet, som i tilfellet «hvorfor i huleste har Jabba the Hutt en fez på hodet»?

Det er Lucas' måte å gi et nikk til tjukkasen Signor Ferrari i Casablanca.

Og derfor slutter Star Wars aldri å fascinere, rikt som det også er på inspirasjon fra sagn, religion og filosofi.

Filmbiten utgjør en flik av det herlige lappeteppet som er Star Wars-universet.

Vi kunne gjort et like omfattende dypdykk i litteraturen som ligger bak. Hett tips: les Frank Herberts Dune-bøker, eller Isaac Asimovs Foundation-serie.

Vil du lese mer om filmene som inspirerte Star Wars? Sjekk denne kule artikkelserien, The Cinema Behind Star Wars, på den offisielle SW-siden. 

• Er du Norges største «Star Wars»-fan? Del dine historier, bilder eller videoklipp på Twitter eller Instagram med hashtagen #vierstarwars eller send en e-post til konkurranse@dagbladet.no!