PLASSERTE PRODUKTER: Produkter fra Freia og Leica kan skimtes i «Kongens nei». Foto: Agnete Brun / Paradox
PLASSERTE PRODUKTER: Produkter fra Freia og Leica kan skimtes i «Kongens nei». Foto: Agnete Brun / ParadoxVis mer

Freia kjøper seg inn i «Kongens nei»:

Ser du strategisk plassert Kvikk Lunsj i «Kongens nei»? Det er ikke tilfeldig

God, gammeldags produktplassering i filmen med handling fra 1940.

(Dagbladet):

- Det stemmer at vi har et samarbeid med Freia, forteller «Kongens nei»-produsent Stein B. Kvae til Dagbladet.

Filmen om Kong Haakon VIIs prøvelser gjennom noen intense aprildøgn i 1940 har kinopremiere på fredag. Handlingen følger et norsk kongehus og en regjering på flukt fra tyske styrker, og viser flere sekvenser med hektiske regjeringsmøter i provisoriske lokaler.

Kvikk Lunsj til møtet

Det er under en av disse sekvensene, et regjeringsmøte med Kong Haakon til stede, at en Freia Kvikk Lunsj er meget godt synlig midt på bordplaten. Rett og slett som et resultat av et kommersielt samarbeid mellom filmproduksjonen og sjokoladeprodusenten.

- Når vi har sett etter samarbeidspartnere har tanken vært å gå til røttene og se etter selskaper og produkter som nødvendigvis fantes allerede den gang, forteller Kvae.

Produsenten sier at det var produksjonsteamet selv som bestemte seg for å bruke Kvikk Lunsj som rekvisitt i den aktuelle scenen. Det bekrefter Monica Paulsen Ygre, merkevareansvarlig for blant annet sjokoladen M hos Freia.

- Det var filmselskapet Paradox som kontaktet oss om et samarbeid, og vi tenkte at Freia kunne være en naturlig del av denne filmen. Dermed kan man se en Kvikk Lunsj i originalemballasjen fra 1940-tallet, og det ble også bygget en Freia-kiosk til scener på Hamar, sier Paulsen Ygre.

- Hva koster samarbeidet dere?

- Avtalen i seg selv er konfidensiell, så det kan jeg ikke kommentere.

Bygget Freia-kiosk

Storfilmen har inngått samarbeid med en lang rekke virksomheter: Narvesen, Leica, Sparebank1 Hedmark, Elverum kommune, Samlerhuset og avisa Østlendingen står på lista, men det er kun Freia-produkter og noen Leica-kameraer som skal være synlig i selve filmen.

OSCAR-KANDIDAT: «Kongens nei» er Norges kandidat til å bli beste ikke-engelskspråklige film. Video: Paradox Film Vis mer Vis mer

I tillegg til Kvikk Lunsj-sjokoladen er en kiosk med Freias stork-logo altså synlig i enkelte scener. Den byggget Paradox for innspillingen, utstyrt med et originalt gammelt skilt fra Freias museum.

- Det er naturligvis viktig å holde tunga rett i munnen når man gjør sånt som dette, det hadde kanskje tatt seg litt dårlig ut med en eske Kong Haakon-konfekt på det møtebordet, avslutter produsent Kvae.

Rent historisk er det lite å utsette på Kvikk Lunsj-bruken: Tursjokoladen ble lansert i 1937. Storken har vært et varemerke for sjokoladeprodusenten siden 1915. Dagbladet har tidligere fortalt den dramatiske historien om den unge mannen som sto bak tegningen av Freia-storken.

Hadde filmen derimot funnet sted mellom 1941 og 1949 hadde bruken vært mer mistenkelig: I disse åtte årene ble produksjonen stanset på grunn av dårlig tilgang på sukker og lav kvalitet på mel, ifølge Wikipedia. Og hvis «filmsjokoladen» M dukket opp i filmen, hadde det virkelig begynt å spøke for den historiske troverdigheten: M ble ikke lansert før i 1957.

- Problem med krigsfilm

Professor og instituttleder Lars Erling Olsen ved Institutt for markedsføring ved Høyskolen Kristiania mener på generelt grunnlag det er smart å ikke gjøre produktplasseringen for påtrengende.

- Dette virker å være en fornuftig og god produktplassering. For tydelig plassering blir ofte oppfattet som støy, og seerne føler at de er forsøkt påvirket, sier Olsen om tilfellet «Kongens nei» etter å ha fått produktplasseringen beskrevet.

Professoren mener Freia og Kvikk Lunsj i utgangspunktet passer godt inn i en film som «Kongens nei», selv om tematikken i filmen er alt annet enn munter.

- Problemet med krigsfilm og produktplassering er som regel koblingen mellom merkevaren og negative hendelser og emosjoner. Mange ganger vil det derfor være svært lite smart å koble seg sammen med krigsfilmer. Men det er en generell betraktning. I dette tilfellet kan det virke som man har balansert det ut bra.

Praksisen med produktplassering brer om seg, også hos norske kommersielle produksjoner og tv-kanaler. NRK har tidligere omtalt at teamet bak barnefilmen «Knerten» hentet inn en halv million kroner for produktplassering av strømpebukser.

Mens NRK har et strengt regelverk mot slik kommersiell aktivitet i sine produksjoner, er TV 2 og TVNorge er blant aktørene som varsler om produktplassering med en egen «P» i begynnelsen av en rekke programmer.

Lignende krav finnes ikke til kinofilmer.