UTFORDRING: Kari Kristensen utfordrer kvinnelige musikkjournalister til å mene høyt og tydelig om rap, her representert ved artisene Kid Rock, Flavor Flav og Ghostface Killah. Foto: NTB Scanpix
UTFORDRING: Kari Kristensen utfordrer kvinnelige musikkjournalister til å mene høyt og tydelig om rap, her representert ved artisene Kid Rock, Flavor Flav og Ghostface Killah. Foto: NTB ScanpixVis mer

Ser ikke feilene i egne rekker

Hvor mange jenter er det i musikkredaksjonen deres? Svar: Ingen.

Debattinnlegg

Knapt ei uke etter at Anita Wisløff i Atomic Booking sto fram og fortalte om sitt første møte med bookingbransjen («Vi var redd du skulle bli en groupie»), etterspør Mathias Rødahl, redaktør i Kingsize hvor det blir av jenterapperne. Jeg ble denne uka stilt samme spørsmål av Adresseavisen. Mitt spørsmål tilbake til Adressa, var: Hvor mange jenter er det i musikkredaksjonen deres? Svar: Ingen.

Jeg spør da Mathias Rødahl: Hvor mange jenter har det vært i redaksjonen til Kingsize? Jeg vet ikke svaret, men tipper nærmere null, om man ser bort fra fotografer.

Jeg har til gode å se en kvinnelig musikkjournalist i Norge mene noe radikalt om rap. Ironisk nok var det sist Hanne Nabintu Herland som skrev noe om Kendrick Lamar (!). Når jeg leser anmeldelser av kvinnelige musikkjournalister, har de holdt seg til Rihanna og Robyn - vel vitende om at de ikke får påpakning av gutta. Det er veldig synd. Skorter det på interesse hos kvinner? Det tror jeg neppe. Jeg utfordrer kvinnelige musikkjournalister til å mene høyt og tydelig om rap - det er mange av oss som har akkurat like mye peiling som gutta. Samtidig utfordrer jeg musikkredaksjonene til å se kvinnelige anmeldere. Kanskje er det en ung jente som tør å ta opp mikrofonen til slutt også, uten å synge over elektropop.

Men, kvantitet gir kvalitet, og det er kun et fåtall av norske rapartister som trenger gjennom det norske medienåløyet, mens norske indieband som spiller langt under middelmådig, blir pumpet i hjel og får ufortjent mye oppmerksomhet. Vi kan nesten telle på en hånd hvilke hiphop-artister som går igjen: Lars Vaular, Store P (Endelig!), Jaa9 & OnklP og Don Martin. Man skal få til så mye mer innen hip hop for å få tilpass i norsk musikkmedia. Med mindre man tar på seg maske og rapper playback sammen med realitystjerner, da.

Musikkbransjen; både media, booking og prisutdelinger, må først og fremst ta hiphopsjangeren seriøst, for at sjangeren selv skal oppfostre kvinnelige artister.