Seriegründer starter nytt

Reklameveteran Nils Petter Nordskar med innovasjonsselskap.

ÅLESUND (Dagbladet.no): Etter å tjent mange titalls millioner på å selge sine eierandeler i reklamebyået Nordskar&Thorkildsen, webselskapet New Media Science, det omstridte spillselskapet Global Money Games, og for en snau måned siden det interaktive reklamebyrået Virtual Garden, starter seriegründeren Nordskar Innoventure Communication Group.

Det gjør han sammen med Morten Sæther, kjent og prisvinnende formgiver fra reklamebransjen med lang fartstid i Leo Burnett og Brindfors Design.

Da Nordskar lanserte New Media Science, leide han hele Colosseum kino til lanseringspresentasjonen, Ti år etter dotcom-bølgen er det noe lavere profil, men fortsatt høyt utviklet sans for PR. Gründerne har planer om å overrekke en spesiallaget presentasjonsbrosjyre til Kronprins Haakon, som åpner InnoTown-konferansen i Ålesund senere i dag.

Nordskar og Sæther mener det er marked for et selskap som skal «utvikle og videreutvikle idéer for næringslivet». Selskapet later til å posisjonere seg et sted i grenselandet mellom kommunikasjonsrådgivning, merkevarebygging, design og reklame.

Innoventure presenterer seg på engelsk, og har ambisjoner om å nå kunder utenfor landets grenser. Men samtidig snakker Nordskar og Sæther mye om norsk næringsliv. Norske virksomheter er for dårlige på innovasjon sammenliknet med for eksempel svenskene, mener de to:

- Ikea, Volvo, Saab, Kosta Boda, Abba, Diesel, JL, H&M, Absolut, osv, osv... Hvor er Norge? Vi er en verdensledende fiskenasjon, men vi har dessverre ennå ikke skapt en foredlet fiskevare som er blitt verdensberømt. Vi har Grete Waitz, Ole Gunnar Solskjær, og kanskje teknologiselskapet Fast. Men det blir rått parti mot svenskene.

- I Norge har vi tradisjon for at ingeniører og management både finner opp nye produkter, og tar med seg et produktnavn og litt design fra kjøkkenbenken, eller fra en bekjent som er flink til å tegne. Som Handelshøyskolen BI sier i sin reklame - det er nok å ta tak i, sier Nils Petter Nordskar - som for anledningen også har relansert seg selv i en ny modell uten skjegg og kreative briller.

TENKER NYTT: Nils Petter Nordskar (t.v.) og Morten Sæther vil ha norsk næringsliv til å tenke nytt. FOTO: YANN AKER
TENKER NYTT: Nils Petter Nordskar (t.v.) og Morten Sæther vil ha norsk næringsliv til å tenke nytt. FOTO: YANN AKER Vis mer