Seriemesteren

BERGEN (Dagbladet): Er politimannen ekte eller er han skuespiller? Er du usikker på om du ser på «Cops» eller «Brooklyn South»? Grensene mellom drama og virkelighet viskes bort i kampen om tv-seerne, og amerikaneren William Finkelstein er en av dem som har skylda - eller æren - for det.

Han begynte med å skrive 65 episoder av fredelige «Lov og rett i L.A.» og var med på å skape, skrive og produsere den realistiske politiserien «Brooklyn South». Innimellom skrev han blant annet for «Murder One».

- Tv-seerne forlanger stadig noe nytt og friskt, sier Finkelstein.
«Brooklyn South», som vises på TV2, er intens, rå og svært virkelighetsnær i innhold og språkbruk. Bydelen Brooklyn dras med i handlingen, poltifolkene er ute på gata og serien bygger på virkelige hendelser og personer. Medprodusent Bill Clark har vært politimann og mordetterforsker i New York i 22 år, mens Finkelstein selv er jurist.

- Det ga oss muligheten til å komme tett innpå politiet. Dessuten sørget Clark for at serien ble så ærlig og så nær sannheten som mulig, sier Finkelstein.

Utdaterte

Finkelstein jobber i høyt respekterte Steven Bochco Productions, som slo igjennom med «Spanerne på Hill Street». Det var også gjennombruddet for den naturalistiske politiserien.

- I dag er både den og «Lov og rett i L.A.» utdaterte, akkurat som «Brooklyn South» vil være det om fem år. Etter O.J. Simpson-saken er ikke forsvarsadvokater helter lenger, sier Finkelstein tørt.
Han erkjenner at grensene tøyes, men frykter ikke at de skal gå for langt i sin tilnærming til virkeligheten.

- Jeg skjønner at noen kan bli opprørt, men de kan velge å skru av. Vi har ikke trådt over noen grenser, mener Finkelstein. Han understreker at hans show ikke konkurrerer med for eksempel «Cops», som følger virkelige politimenn på jobb.

- Det er en godt laget dokumentar, mens vi lager drama som lever og dør med manus og de historiene vi forteller. Det viktigste for oss er at de treffer folk følelsesmessig. Suksessen avhenger av om folk bryr seg om våre typer og kan se seg selv i dem, sier Finkelstein, som i helga har fortalt deltakerne på Nordiske tv-dager i Bergen om den kreative prosessen i Steven Bochco Productions.

Liv og død

- Hvorfor er folk så opptatt av denne typen serier?
- Politi, advokater og leger står hele tida overfor valg som kan bety liv eller død for dem det gjelder. Dessuten må seriene ha helter og skurker. I USA har man nå prøvd seg med to serier med brannmenn i hovedrollene. Det går aldri. De mangler skurkene, sier Finkelstein.

Han understreker at det er langt flere fiaskoer enn det er suksesser. Hvert år brukes det derfor millioner av dollar på å utvikle nye serier. Og det gjøres ikke først og fremst for å underholde.

- Den eneste grunnen til at tv-selskapene gjør dette er at de skal ha et sted å plassere reklamen.