Seriemesteren

Det fremste bevis på TV-mediets nye gullalder – nå også på norske skjermer.

TV: «The Wire» er serien for deg som har gitt opp TV, som mener at mediet er uegnet som formidler av erkjennelse og dannelse og i beste fall fungerer som en noe ustabil lyskilde.

«The Wire» har ingen flashy effekter og er fri for mikroskop-porno à la «CSI». Mens andre politiserier kan gi deg følelsen av å ha et blålys teipet fast til trynet, er de visuelle effektene i «The Wire» begrenset til variasjon i klipperytmen – og musikken er på dogmevis «diegetisk», det vil si at den kommer ut av et musikkanlegg der handlingen finner sted og aldri legges på i ettertid for å holde seerne våkne.

Hovedrolleinnehaveren i «The Wire» slapp å møte til audition. Jobben gikk nemlig til Baltimore, byen som ligger klemt mellom Philadelphia og Washington DC. Femte sesong er nettopp ferdig innspilt, og det handler fortsatt om livet i storbyen – hver sesong har lagt hovedvekten på ett aspekt, henholdsvis krigen mot dop, havnearbeidere, lokalpolitikere, skolevesen og massemedia.

Avlytting


Første sesong tar for seg USAs feilslåtte narkotikapolitikk og, som tittelen tilsier, handler det om avlytting. Mordetterforsker McNulty (britiske Dominic West) er flåkjeftet i samtale med en dommer, noe som medfører kluss i politihierarkiet og sinte sjefer som tvinges til opprette en spesialenhet for å fange bakmennene – og for å ta dem, må de avlyttes, slik at de kan stilles for retten, dømmes og puttes i kasjotten.

I «The Wire» er vi flue på veggen i politibyråkratiet, men vi er også til stede blant dopselgerne. Derfor handler «The Wire» like mye om hvordan man unngår å bli avlyttet, de intrikate systemene av mobiler, personsøkere, ringeregler og kodespråk som etableres opp for å forhindre at uheldige utsagn lagres på politiets harddisk.

Stjernelag


Utrolig nok er «The Wire» skapt av to tilårskomne hvite menn, David Simon og Ed Burns, henholdsvis journalist og tidligere politietterforsker. Begge er fra Baltimore og har skrevet flere bøker om spillet mellom politi og røvere. Simons «pitch», da han skulle selge inn «The Wire» hos produsenten HBO, var følgende: «Plutselig er politibyråkratiet amoralsk og dysfunksjonelt, og kriminaliteten, dopkulturen, er like plutselig et byråkrati.»

Denne ambivalensen og det faktum at HBO er betal-TV og gir stor frihet til sine serieskapere, har resultert i at Simon har fått med seg anerkjente krimforfattere som Richard Price («Clockers»), Dennis Lehane («Mystic River») og George Pelecanos til å skrive episoder. Resultat er imponerende.

Hvis du er en av dem som ennå ikke har sett «The Wire», kan jeg, på vegne av stadig flere helfrelste, røpe at det starter på topp og blir bedre utover i sesongene.

STARTER PÅ TOPP: Og deretter blir «The Wire» bare bedre, mener Dagbladets anmelder. Foto: HBO
STARTER PÅ TOPP: Og deretter blir «The Wire» bare bedre, mener Dagbladets anmelder. Foto: HBO Vis mer