Sesongåpning av «Game of Thrones»: De blodtøffe damenes dans

«Game of Thrones» er endelig tilbake på skjermen. Les anmeldelsen!

Vinteren har kommet til Westeros og Essos, i den første episoden av «Game of Thrones», sesong seks.

Om ikke helt bokstavelig (det er fortsatt sol i King's Landing), så i alle fall i overført betydning. Mørket har senket seg over så godt som alle våre helter, og mengden sorg, frykt og skamslåtte lemmer er nesten nok til å tilfredstille selv en sadist som Ramsay Bolton.

Skjønt, hvis han ikke var særdeles ille ute selv.

Spoiler-advarsel: Ikke les videre hvis du ikke vil vite hva som skjedde forrige sesong. Noen detaljer om innholdet i den nyeste episoden vil du også få her, men vi skal prøve å ikke ødelegge spenningen for deg som ikke har sett den ennå.

Rett på sak
I natt kl 3.00 var det verdenspremiere på den første episoden i den nye sesongen. Blant fansen har forventningene vært større enn noensinne, ettersom tv-serien nå beveger seg forbi det litterære forelegget, George RR Martins bokserie «En sang om is og ild». Martin er ennå ikke ferdig med å skrive den sjette boka i serien, og herfra fortelles historien på tv-skjermen først.

Siste episode i femte sesong sluttet med en cliffhanger av dimensjoner, da seeryndlingen Jon Snow ble stukket ned av misfornøyde undersåtter i The Nightwatch. Hvorvidt han er død eller levende eller mulig å gjenopplive har vært heftig diskutert blant fansen siden, til tross for at både skuespiller Kit Harington og mange andre i produksjonen har insistert på at resultatet av knivstikkingen var fatalt.

I denne omgang bør vi vel neppe røpe mer enn at Kit Harington er på rollelista til den nye episoden, som går rett til sakens kjerne. Dette er ikke en serie som har tid til å trekke ut handlingen, det er altfor mye som skal fortelles til det.

Og for mange andre dødsfall vi skal innom: Myrcella Baratheon, kjærlighetsbarnet til Jaime og Cersei, var definitivt altfor god for denne verdenen. Myranda, Ramsay Boltons venninne, var det ikke, men også hun blir tilgodesett med en overraskende sorgtung avskjedstale og løfter om grusom hevn over dem som dyttet henne i døden: Rømlingene Sansa og Theon bør løpe fort i den dype snøen.

Typisk sesongåpner
«The Red Woman» er en typisk sesongåpner i «Game of Thrones»-universet, med litt av alt: Vi får et titalls brutale nye drap, noen snappy dialoger, svære, statistttunge oversiktsbilder, og et par monologer om makt og lederskap, som seg hør og bør. Litt grøssende svart magi, samt en rørende, ny allianse har det også blitt plass til. Noen overraskelser, men ikke de aller største. Dette er først og fremst en episode som bereder grunnen for slagene som skal komme senere.

Derfor får vi trusler, hevnløfter og krigserklæringer på rekke og rad, og en nesten punktvis oppramsing av hindringer og utfordringer, for både helter og antihelter: «Vi trenger all den hjelpen vi kan få», sier Davos Seaworth, sekundet før hans tidligere nemesis, Melisandre, banker på døra i Castle Black. «Du kan ikke kjempe mot en fiende du ikke kjenner», sier Varys til Tyrion, før de runder et hjørne i Meereen, og brått får en i overkant tydelig påminnelse om nok en fare de ikke kjenner så godt som de burde.

Damenes dans
Episodetittelen viser til Lady Melisandre - «The Red Woman» - som står for en både symboltung og lett sjokkartet avslutningsscene. Men tittelen kan også ha en metaforisk betydning, for dette var de blodtøffe damenes dans. En episode fylt av svake, rådville menn og hardtslående kvinner, enten vi er i i Castle Black, utenfor Winterfell, i Dorne og i Braavos, for ikke å snakke om på slettene utenfor Meereen.

Daenerys ble omringet og tatt til fange av Dothraki-ryttere på slutten av forrige episode. Dermed er hun tilbake der hun begynte da vi møtte henne i aller første sesong - en breikjeftet og barbrystet villmanns eiendom. Når rytterne i khalasaren svinger pisken og snakker om hva de har lyst til å gjøre med henne når kvelden kommer, er det lett å tenke «ikke en gang til». Men det lille persillebladet som ble voldtatt av Khal Drogo på bryllupsnatta, var en annen enn dragedronningen vi har å gjøre med nå. Ser vi konturene av en feministisk oppvåkning i macholeiren? Det er lov å håpe.

Anmeldelsen er basert på første episode av tv-serien.

TILBAKE TIL START: Daenerys (Emilia Clarke) får en tøff start på den nye sesongen. Foto: HBO NORDIC
TILBAKE TIL START: Daenerys (Emilia Clarke) får en tøff start på den nye sesongen. Foto: HBO NORDIC Vis mer