[faktaboks=1, right]Kunst-Norge våkner av nyttårsdvalen. Oslopublikummet kunne denne helgen hive seg på det første av flere kommende åpningsbonanzaer, og befinner du deg i sentrum, kan du raske med deg fire ferske på rappen.
Eller for å være mer presis: Den ene har både åpnet og stengt når du leser dette. Men utstillingen «Veiviseren» på Landsforeningen Norske Malere (LNM) er likevel verdt å legge merke til, da den er andre etappe i en serie på fire korte gruppeutstillinger under samletittelen «Die Winterreise». Det er med andre ord mer i vente, under en overskrift som gir et romantisk anslag til både en institusjonell statusrapport og stikkprøver fra siste nytt fra en kjent og kjær kunstnerisk uttrykksform.
Maleriets tilstand [bilde=1, right, eight]«Die Winterreise» tar inn over seg store temaer i beskjeden form. Det handler om mangfold i kunsten, maleriets tilstand og ikke minst mangelen på utstillingsrom for norske kunstnere. Medlemsmassen til LNM er altfor stor til at alle skal kunne bli vist på det lille galleriet i Kvadraturen, noe som også kan sies om situasjonen for norske kunstnere i stort: Det er for mange av dem i forhold til antall visningsrom, private som offentlige.
Les artikkelen gratis
Logg inn for å lese eldre artikler. Det koster ingenting, gir deg tilgang til arkivet vårt og sikrer deg en bedre brukeropplevelse.
Gå til innlogging medVi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.
Vi bryr oss om ditt personvern
Dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker informasjonskapsler (cookies) og dine data til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.
Vil du vite mer om hvordan du kan endre dine innstillinger, gå til personverninnstillinger