Sett det før!

«Norges seriemester» er blitt til den store reprisemesteren denne sommeren. Hele 54,13% av TV2s tilbud sist uke var repriser. Også de andre kanalene flyter over av reprisestoff.

Du tror det ikke før du får sett det en gang til! Det later til å være TV2 vikarierende sommerslagord. Nå har de også sørget for å overføre sin 'nye programfilosofi' til underbruket TVNorge.

Dagbladet har fingransket kanalenes sendeskjema for å finne ut hvor mange repriser seerne belemres med i sommer.

Repriseklassens versting er TV2. Hele 54,13 prosent av kanalens tilbud i uke 30 var repriser. Det var altså ikke noe parapsykologisk fenomen du var utsatt for dersom du hadde en «har jeg ikke sett dette før-opplevelse» i løpet av uka som gikk. Det er bare TV2s programavdeling som passer på å dytte inn alt de har av serierepriser nå når de tror folk ikke ser på tv.

Tirsdag: 70,2% repriser

I uke 30 viste TV2:

  •  48 timer og 40 minutter repriser.
  •  Det er seks timer og 57 minutter daglig.
  •  Ukesnitt andel repriser: 54,13%.
  •  Verste reprisedag: tirsdag 20. juli, med 70,2%.

På TV2s underbruk, TVNorge, er det ikke veldig mye bedre stilt. Kanalens programansvar ligger nå hos TV2, og kanalene har en særdeles høy reprisefrekvens til felles.

I uke 30 viste TVNorge:

  •  48 timer og 50 minutter repriser.
  •  Det er seks timer og 58 minutter daglig.
  •  Ukesnitt andel repriser: 51,05%.
  •  Verste reprisedag: søndag 26. juli, med 74,32%.

Lavsesong?

De kommersielle kanalene har definert sommeren som lavsesong for TV-titting. Og seertallene viser at folk ser noe mindre fjernsyn om sommeren enn ellers. Men når regnet høljer ned er det mange som tyr til tv'n. Og hva får de? Jo, repriser. Enkelte repriser er til og med på sendeskjema for tredje eller fjerde gang...

Også de to NRK-kanalene har flere repriser på sendeskjemaet i sommer enn ellers i året.

Klassens «flinkeste», med en repriseandel på om lag halvparten av sin nærmeste konkurrent, NRK TO, er NRK1. Men også hos NRK1 er hvert femte minutt et repriseminutt.

I uke 30 viste NRK1:

  •  Ni timer og 40 minutter repriser.
  •  Det er en time og 22 minutter daglig.
  •  Ukesnitt andel repriser: 21,36%.
  •  Verste reprisedag: tirsdag 20. juli, med 54%.

Begredelig

En rekke tv-kritikere har påpekt det begredelig høye antallet repriser i sommer, men hører tv-kanalene på slik «musikk»? Eller lytter de bare til mediebyråene som sier at sommertid ikke er tv-tid? Er det blitt slik at sommertid ikke er tv-tid fordi tilbudet er for dårlig?

Kanskje er det til og med penger å tjene på reklame-tv om sommeren, dersom seerne får kvalitet, og ikke dårlig spare-tv og repriser.