Sett grenser for elever og foreldre!

Det burde være nok å informere foreldrene om hvordan eleven har oppført seg på skolen, og så burde de - flaue og ydmyke på sine barns vegne - umiddelbart gått fra jobb, hentet barna sine, beklaget seg på deres vegne og sørget for at det aldri gjentok seg, skriver Tor Berntsen.

I DEBATTEN OM KVALITET i skolen blir det lite fokusert på foreldrenes og elevenes ansvar for å skape en god skole. Vi har læreplaner som uttrykker plikter og forventninger. Men ytterst få konsekvenser som plasserer ansvaret når disse forsømmes.

Ellers i samfunnet er lover, regler, retningslinjer, plikter og forventninger knyttet opp mot konsekvenser. I skolen er det annerledes. Her kan både foreldre og elever bryte regler og forventninger og i tillegg være respektløse overfor skolens ansatte, uten at det får tydelige konsekvenser.

LA MEG FÅ NEVNE noen typiske eksempler fra min skolehverdag:

  • Foreldre som ikke sørger for at eleven kommer på skolen.
  • Foreldre som ikke sørger for at eleven har med seg matpakke eller pennal og bøker.
  • Foreldre som ikke sørger for at elevene gjør lekser.
  • Foreldre som ikke møter til konferansetime.
  • Foreldre som ikke kommer på foreldremøter.
  • Foreldre som skjeller ut læreren fordi de er uenig i skolens måte å takle en situasjon på.
  • Foreldre som tar ut mer ferie enn det skolens regelverk tillater.
  • Elever som sjikanerer lærere på det groveste.
  • Elever som kommer for sent til undervisningen.
  • Elever som går ut av timen fordi de ikke får viljen sin.
  • Elever som kaster inventaret omkring seg fordi de ikke får viljen sin.
  • Elever som ikke gjør lekser.
  • Elever som forstyrrer undervisningen.
  • Elever som plager andre elever.

    SKOLEN INNKALLER til foreldremøte, men halvparten av foreldrene møter ikke opp. Tidligere i debatten har jeg registrert at noen mener at lærerne må bli flinkere til å få foreldrene til å møte. Jeg vet at mange skoler har gjort mye for å få til nettopp det. De har ringerunder før foreldremøtene. Og kombinerer gjerne alvorlige møter med hyggelige arrangement for å lokke foreldrene til å komme. Og da kommer bare 60 prosent. De foreldrene som vi virkelig ønsket skulle komme, kommer ikke.

    Jeg mener at det burde være nok å be foreldrene om å komme. Dersom de ikke ønsket å delta på skolens samarbeidsarena, så burde det få raske og tydelige konsekvenser. Ikke fordi jeg er sint og ønsker å straffe foreldrene, men fordi jeg vil sende et krystallklart signal om at foreldremøter er så viktige at det bør de komme på!

    JEG HAR MANGE ganger blitt sittende og vente på foreldre som ikke kommer til konferansetimene. Er det riktig at skolen skal betale for at de kaster bort tiden min? (Dersom man unnlater å møte opp til tannlegetime uten å gi beskjed i forveien, må man betale for timen.)

    Her om dagen lot jeg noen elever sitte igjen etter skoletid fordi de hadde forstyrret undervisningen. For å få til dette måtte jeg først ha foreldrenes godkjennelse. Etter noe overtalelse fikk jeg deres tillatelse til å holde dem igjen i inntil en time. Flere av elevene protesterte høylydt på at de måtte sitte igjen. En elev bare gikk fordi han ikke fikk sitte ved siden av kameraten sin. En annen syntes etter en stund at han hadde sittet igjen lenge nok og begynte å skrike ut ukvemsord og motargumenter, mens han kastet et par stoler i gulvet og opptrådte truende. Jeg har vært i slike situasjoner mange ganger før og roet det hele ned, gjennomførte igjensittingen og tenker: «Dette er feil.» Jeg skal ikke behøve å oppleve sånt på jobb. Jeg skal ikke behøve å være en konflikthåndteringsekspert for å overleve. Og jeg skal i hvert fall ikke være nødt til å spørre foreldrene om å få lov til å sette i gang tiltak som gir konsekvenser.

    DET BURDE VÆRE NOK å informere foreldrene om hvordan eleven har oppført seg på skolen, og så burde de - flaue og ydmyke på sine barns vegne - umiddelbart gått fra jobb, hentet barna sine, beklaget seg på deres vegne og sørget for at det aldri gjentok seg. Deretter burde de ha sørget for at deres barn, dagen etter, ba om unnskyldning for sin uakseptable oppførsel overfor hele klassen og læreren.

    Men slik gikk det ikke. Jeg brukte til sammen 6 timer og 40 minutter i oppfølging og samtale med foreldrene og elevene for å få den eleven som gikk og den eleven som opptrådte truende til å be både meg og klassen om unnskyldning på en troverdig måte. Dette kommer i tillegg til ordinære arbeidsoppgaver. Disse elevene har oppført seg slik tidligere og kommer trolig til å gjøre det igjen. Foreldrene vet dette.

  • Ikke lur deg selv ved å tro at jeg er en elendig lærer og at det er derfor dette skjer meg. Jeg kan gi deg navnet på 100 lærere som har opplevd dette flere ganger. Og det er trolig de beste lærerne - de som bryr seg og som er tydelige.
  • Ikke lur deg selv til å tro at dette er ekstreme elever i ekstreme situasjoner og at det er derfor dette skjer. Dette skjer hver dag på de fleste skoler. Men vi er blitt så vant til det at vi ikke orker å reagere hver gang. Det tar rett og slett for mye tid og krefter.
  • Ikke lur deg selv til å tro at skolene ikke kjenner til konstruktive og smidige løsningsstrategier. De blir brukt hele tiden. Men i en del situasjoner så tar de for mye tid og i andre har de ikke sterk nok effekt.
  • Ikke lur deg selv til å tro at vi ikke kjenner til de virkemidlene vi allerede har. Vi kjenner dem. Men de er for upresise og ineffektive.

    SKOLEN HAR FOR LITEN anerkjennelse i dagens samfunn. Anerkjennelsen må bygges opp ved å levere kvalitet samtidig som man markerer tydelig at skolen betyr noe. Alt annet i samfunnet som betyr noe har en pris eller en konsekvens.

    Her om dagen glemte jeg å hente en gratis parkeringslapp på en kundeparkering utenfor en matbutikk og fikk 500 kroner i bot. Jeg var inne i butikken i 20 minutter og var ikke til belastning for samfunnet eller butikkeieren. Men i frykt for at noen skal parkere bilen sin der i mer enn en time, så er det legitimt å gi meg en bot på 500 kroner for å ha kontroll. Hvis jeg skal sammenlikne denne ugjerningen med dem som finnes i skolen, vil min prisliste bli omtrent slik.

  • Ikke gjøre lekser 1. gang 500 kr.
  • Ikke gjøre lekser 2. gang 1000 kr.
  • Sjikanere en lærer 10000 kr.
  • Sjikanere en medelev 5000 kr.
  • Unnlate å komme på foreldremøte 2000 kr.
  • Unnlate å komme på konferansetime 3000 kr.
  • Vold mot medelev 10000 kr.
  • Grov vold mot medelev: bytt skole og 10000 kr.
  • Vold mot lærer: bytt skole og 10000 kr.

    JEG MENER at skolen trenger å utvikle standardiserte og offentlig godkjente konsekvenser som sørger for at alle partene i skolen tar sin del av ansvaret. Mitt spørsmål er om politikerne er villige til å gi konsekvenser overfor foreldre og elever som ikke følger opp sitt ansvar overfor skolen.

<B>Tor Berntsen</B>