Sett grenser for elever og foreldre!

Det burde være nok å informere foreldrene om hvordan eleven har oppført seg på skolen, og så burde de - flaue og ydmyke på sine barns vegne - umiddelbart gått fra jobb, hentet barna sine, beklaget seg på deres vegne og sørget for at det aldri gjentok seg, skriver Tor Berntsen.

Hei, denne artikkelen er over ett år gammel og kan inneholde utdatert informasjon
Publisert
Sist oppdatert

I DEBATTEN OM KVALITET i skolen blir det lite fokusert på foreldrenes og elevenes ansvar for å skape en god skole. Vi har læreplaner som uttrykker plikter og forventninger. Men ytterst få konsekvenser som plasserer ansvaret når disse forsømmes.

Ellers i samfunnet er lover, regler, retningslinjer, plikter og forventninger knyttet opp mot konsekvenser. I skolen er det annerledes. Her kan både foreldre og elever bryte regler og forventninger og i tillegg være respektløse overfor skolens ansatte, uten at det får tydelige konsekvenser.

LA MEG FÅ NEVNE noen typiske eksempler fra min skolehverdag:

  • Foreldre som ikke sørger for at eleven kommer på skolen.
  • Foreldre som ikke sørger for at eleven har med seg matpakke eller pennal og bøker.
  • Foreldre som ikke sørger for at elevene gjør lekser.
  • Foreldre som ikke møter til konferansetime.
  • Foreldre som ikke kommer på foreldremøter.
  • Foreldre som skjeller ut læreren fordi de er uenig i skolens måte å takle en situasjon på.
  • Foreldre som tar ut mer ferie enn det skolens regelverk tillater.
  • Elever som sjikanerer lærere på det groveste.
  • Elever som kommer for sent til undervisningen.
  • Elever som går ut av timen fordi de ikke får viljen sin.
  • Elever som kaster inventaret omkring seg fordi de ikke får viljen sin.
  • Elever som ikke gjør lekser.
  • Elever som forstyrrer undervisningen.
  • Elever som plager andre elever.

    SKOLEN INNKALLER til foreldremøte, men halvparten av foreldrene møter ikke opp. Tidligere i debatten har jeg registrert at noen mener at lærerne må bli flinkere til å få foreldrene til å møte. Jeg vet at mange skoler har gjort mye for å få til nettopp det. De har ringerunder før foreldremøtene. Og kombinerer gjerne alvorlige møter med hyggelige arrangement for å lokke foreldrene til å komme. Og da kommer bare 60 prosent. De foreldrene som vi virkelig ønsket skulle komme, kommer ikke.

For å fortsette å lese denne artikkelen må du logge inn

Denne artikkelen er over 100 dager gammel. Hvis du vil lese den må du logge inn.

Det koster ingen ting, men hjelper oss med å gi deg en bedre brukeropplevelse.

Gå til innlogging med

Vi bruker aID som innloggings-tjeneste, med din aID-konto kan du enkelt logge inn på alle våre sider som krever dette.

Vi bryr oss om ditt personvern

dagbladet er en del av Aller Media, som er ansvarlig for dine data. Vi bruker dataene til å forbedre og tilpasse tjenestene, tilbudene og annonsene våre.

Les mer