Sex & singleliv

Når Carrie og Samantha bytter ut Gucci og Miu Miu med Gibson og Marshall. Og blir med Mötley Crüe hjem.

CD: The Donnas var nesten for gode til å være sanne da de debuterte i 1998. De så - og hørtes ut som - attpåklatter i et tenkt ekteskap mellom Joan Jett og Ace Frehley fra Kiss, med hele Ramones som gudfedre. Pur unge jenter som romantiserte high school-tilværelsens mest eskapistiske sider, og som skjønte at de scoret høyere hos gutta ved å spille i band enn ved å være cheerleaders. Og at cheerleading faktisk gjør seg aller best i poppønkrefrenger.

Velsmurt

Fem år etter den lo-fi-skranglete debuten med det megetsigende navnet «American Teenage Rock & Roll Machine» har jentene på sitt femte album - som omsider er tilgjengelig i vanlig distribusjon her i Norge - vokst til å bli et velsmurt, sexy og dekadent rock'n' rollmaskineri. «Sex & singleliv» møter Mötley Crüe.

Å prøve ut The Donnas' «one-night stand»-orienterte tyggisglampop mot feministiske teorier eller å intellektualisere den på andre måter er meningsløst. Brett «Donna A» Anderson, Allison «Donna R» Robertson og de to andre Donnaene lager likevel uhyre smart og stringent rockmusikk, på samme måte som Turboneger og The Hellacopters. Sistnevnte dukker faktisk opp som korgutter på «Who Invited You».

Tre minutter

«Spend The Night» (blant promoeffektene for denne plata finnes det en stilig rosa tannbørste...) er da også ei overveldende plate i all sin glossy riff- og refrengprakt. Det er tre minutter og vekk med konkurrentene. Hvilken dag som helst er The Donnas å foretrekke framfor sine noe overvurderte svenske søstre i Sahara Hotnights. Dessuten: Det er slik Kelly Osbourne drømmer om å høres ut, og det er slik Avril Lavigne etter hvert vil forstå at hun bør låte.

Yeah!

SKIVA! Åleglatt og glamorøst femte-album fra The Donnas.
--> THE DONNAS: Fra venstre Donna C, Donna A, Donna F og Donna R. Foreldrene og skattevesenet kjenner dem som Torry Castellano, Brett Anderson, Maya Ford og Allison Robertson.