IKKE VANN UT BEGREPET: Svært mange vil, på et eller annet tidspunkt i livet, ha sex for å oppnå noe mer eller annet enn seksuell nytelse. Den som vil diskutere hva som er galt med prostitusjon, må basere seg på noe annet enn at sex som ikke er drevet av attrå, er unormalt eller skadelig. Foto: Siv Johanne Seglem / Dagbladet.
IKKE VANN UT BEGREPET: Svært mange vil, på et eller annet tidspunkt i livet, ha sex for å oppnå noe mer eller annet enn seksuell nytelse. Den som vil diskutere hva som er galt med prostitusjon, må basere seg på noe annet enn at sex som ikke er drevet av attrå, er unormalt eller skadelig. Foto: Siv Johanne Seglem / Dagbladet.Vis mer

Sex av mange grunner

Prostitusjonsdebatten bør ikke gå dit at all annen sex enn den ideelle, forstås som unormal.

Kommentar

Men er det sex?

Spørsmålet stilles av Agnes Ravatn i hennes lørdagskommentar i Dagbladet, der hun skriver om prostitusjon. Nei, er konklusjonen hennes. Fordi «det vanskeleg å gå med på at dét å leige seg ei kroppsopning til å runke inn i skulle vere «sex»». I Ravatns bok er sex noe som forutsetter gjensidighet. Det spørs om det ikke er en for snever definisjon.

Den ideelle sexen, den de fleste ønsker seg, foregår mellom to mennesker som elsker og begjærer hverandre. Men det finnes så mange andre typer. Sex skjer av mange årsaker, der gjensidig tiltrekning bare er en av dem. Det er slik det er med noe som ikke bare er knyttet til følelseslivet, men også til behov og drifter. Det har ingen hensikt å diskutere som om alt annet enn det idelle, er unormalt.

Mange vil på et eller annet tidspunkt i livet ha sex for å oppnå noe mer eller annet enn seksuell nytelse. Kvinnen som forsøker å få sexlivet igang igjen etter fødselen, selv om kroppen ikke er klar. Ektemannen som er sammen med kona selv om han er hemmelig forelsket i en annen. Jenta som gir etter for bønnene til en kamerat på nachspiel. Den bedratte kjæresten som sjekker opp en fremmed på byen for å få noe annet å tenke på. Det intime livet til den som har giftet seg av andre grunner enn kjærlighet - for trygghet, selskap eller bedre økonomi. Kalkulasjonene til de som bruker sex som straff eller belønning i forholdet til andre mennesker.

Det er ikke - så klart ikke - meningen å si at situasjonene beskrevet overfor, som de aller fleste nok vil oppleve som ubehagelige, er en slags prostitusjon. Det er meningen å si at definisjonen av prostitusjon, og argumentene for lovverket som gjør sexkjøp ulovlig, må gå på noe annet enn at det er sex som ikke er drevet av kjærlighet eller attrå.

Selv har jeg store problemer med å forestille meg både at det er mulig å ha et godt liv som prostituert, og at det er mulig å nyte et kjøpt samleie. Også min mage knyter seg ved tanken på hva slags hverdag det er snakk om.

Men folk er forskjellige. De har drifter av ulik styrke og terskler av forskjellig høyde, og prioriterer ulikt. Mange av de som har sittet på stor seksuell kapital har visst å utnytte denne, i ulik grad, kanskje for å bli berømte, eller på andre måter å få et bedre liv. For noen faller det lett å bruke seksualiteten sin som instrument i noen grad. For andre er det utenkelig, uutholdelig.

Prostitusjon er kroppslig instrumentalitet i ytterste potens. De som har havnet i en slik situasjon via trafficking eller et desperat valg de angrer på, må få hjelp til å komme over i noe annet. Meldinger fra kvinnesentrene går da også på at de fleste prostituerte heller ville gjort noe annet, og hatt bedre alternativer.

Men de praktiske, pragmatiske argumentene er i denne debatten bedre enn de prinsipielle. Og hvis all annen sex enn den mest ettertraktede forstås som en handel, utvanner det begrepet som betegner en ekstrem livssituasjon i større grad enn det tåler.