Sex på hjernen

PARIS (Dagbladet): Det er ikke bare unge, kvinnelige franske forfattere som skriver om sex. Sex er for tida overalt. Alt fra diskré antydet til demonstrativt invaderende. Alle vil tjene penger på sex.

  • Frankrike er nettopp i gang med «Big Brother»-serie nummer to, her kalt «Loft Story». Denne gangen satset produsentene helt på sex. Kandidatene ble plukket ut med så mye sex appeal at det oste av dem. Den ene, Marlhne, pleier å sjekke opp i bil på motorveien. Da det kom rykter om at hun egentlig var callgirl, trakk hun seg, under påskudd av at det var for tøft å være med. Millioner av seere følger med hver dag for å se hvem som ender i senga med hvem. For dem er det topp å ha fått peepshow direkte inn i stua. Og når det ikke vises sex, snakkes det om sex, i diverse talkshow med ofte kjente personer som legger ut om privatlivet.
  • Dette er bare et eksempel på den franske sexbølgen. Dagbladet har nettopp omtalt litteraturen, med forfattere som Catherine Millet, Catherine Cusset eller Virginie Despentes. Og filmen «Knull meg» var bare den første i en hel serie. Reklamen har raskt hengt seg på. En reklame for badedrakter i Vogue antyder for eksempel gruppesex. Alt blir mer og mer avkledd. Typisk for denne trenden er Tom Fords nye parfyme for Yves Saint Laurent, «Nu» (naken). Til og med reklamer for biler er blitt sensuelle, der bilene identifiseres med ville, kåte dyr.
  • Sex selger. Catherine Millet solgte 300000 eksemplarer av sin bok «Catherine M.s seksuelle liv», mens mannen, fotografen Jacques Henric, samtidig ga ut ei bok med nakenbilder av sin kone. Og TV-kanalen M6 fikk gjennom mediedekningen av «Loft Story» 3,6 milliarder kroner i gratis reklame. Mange unge fristes av dette markedet for å selge seg selv. - Det som interesserer meg? At man snakker om meg, sier HPG, det nye sexsymbolet på TV, som går fra kanal til kanal for å snakke om sin penis. Han anser seg selv som sexarbeider på heltid. Dette har han blant annet fortalt i selvbiografien sin.
  • «SEX» hadde nylig ukebladet Télérama på forsida, i en interessant analyse av fenomenet. Det er også kommet ut bøker, som Janine Mossuz-Lavaus' «Det seksuelle livet i Frankrike». Forsida er som et speil, der leseren får følelsen av å lese om seg selv. Mossuz-Lavaus har også vært med på å lage en viktig dokumentarserie sammen med Daniel Karlin. De hadde ingen problemer med å finne folk som la ut om sexlivet, og til og med deltok i en større sexorgie foran kameraet.