YRKESFORBUD: Folk demonsterer i Berlin til fordel for filmskaperen Jafar Panahi, årets Gullbjørnvinner, som har fått utreiseforbud fra Iran. Foto: AFP / NTB Scanpix
YRKESFORBUD: Folk demonsterer i Berlin til fordel for filmskaperen Jafar Panahi, årets Gullbjørnvinner, som har fått utreiseforbud fra Iran. Foto: AFP / NTB ScanpixVis mer

Sex, politikk og tårer

Kunst og kommers i smakfull balanse i Berlin.

Kommentar

På søndag ble den 65. filmfestivalen i Berlin, bedre kjent som Berlinalen, avsluttet for denne gang. Festivalen er en av verdens største og hvert år må den forsøke å balansere kunst og kommers på en mest mulig smakfull måte. Cineastene krever viktig og god film, tabloidene glamour og blockbustere.

I år så det lenge ut til at festivalen kom til å buklande i en viss Mr. Greys seng og bli lenket fast der på det mest nedverdigende vis. Verdenspremieren på «Fifty Shades of Grey» overskygget nemlig det meste annet og sensasjonskåte journalister la all køkultur og berøringsangst igjen på hotellet for å sikre seg et sete på den eneste forhåndsvisningen. Det var en enda pinligere affære enn filmen og sammenlignet med den veloppdragne fansen ved den stjernespekkede premieren senere på kvelden ble det enda flauere. Men heldigvis la hysteriet seg i det filmen ble blottlagt, og dagen etter var blikkene igjen vendt mot viktigere lerret.

Og på årets festival, som i fjor, hadde flere av disse filmene betydelige norske bidrag. Helnorske «Mot Naturen» fikk en pangstart da seks menn la ut på en løpetur rundt på festivalområdet iført anorakk, sekk og lite annet. Det morsomme nakenstuntet ble naturlig nok tatt godt imot i nudismens hjemland, selv politibetjentene lo, og heldigvis skygget ikke gimmicken for innholdet: «Mot Naturen» kunne noen dager senere ta hjem prisen for beste film i det viktige sideprogrammet Panorama. Samtidig høstet manusforfatter Bjørn Olaf Johannessen mange lovord for sitt bidrag til Wim Wenders nye 3D-drama «Every thing will be fine» som vil bli satt opp på norske kinoer senere i år.

Men den største norske triumfen var det den relativt ukjente filmfotografen Sturla Brandth Grøvlen som sto for. Han fikk en av ni sølvbjørner for sin imponerende innsats i tyske «Victoria». Den 140-minutter lange filmen er filmet i et strekk, en stor prestasjon av Grøvlen og en juryen visste å sette pris på.

Festivalens viktigste pris, gullbjørnen, gikk til den iranske regissøren Jafar Panahi og hans «Taxi». Panahi har yrkesforbud og filmen er derfor filmet, og smuglet ut av Iran, i aller største hemmelighet. Selv har han også utreiseforbud og kunne derfor ikke være til stede, men da hans unge niese mottok prisen i hans navn var det få i salen som ikke felte en tåre sammen med henne. Og kanskje pustet de også lettet ut, for tross mye støy, skuffende Hollywood-filmer og høy stjernefaktor klarte juryen, ledet av amerikanske Darren Aronofsky, å vise at film ikke bare er glamorøs underholdning, men også er et sted hvor politisk risikable handlinger og sterke kunstneriske prestasjoner får et naturlig utløp, og ikke minst blir tildelt rettmessige priser for det.