Sexisme i Lydverket

NRKS MUSIKKPROGRAM

Lydverket, sendt 17. og 21. mars 2004 viser et innslag om fenomenet groupies. I en kjapp montasje med et sjablongaktig liksom-ironisk tegneseriepreg, får seerne vite at groupies er kåte jenter som «stjernene lett kan ha sex og annen moro med». Lydverket fortsetter stilen med å fortelle om et lag navngitte kvinner som visstnok hadde som sitt fremste livsmål å ha seg med så mange superstjerner som mulig. En av damene Lydverket omtaler som en groupie er artisten Marianne Faithfull.

Lydverket går rett inn i fella og presenterer kjønnsstereotypier hvor menn særbehandles positivt. Mannlige artister berømmes for sine virile, sterke drifter. Kvinnene, unnskyld groupies, nedvurderes til lause, passive parasitter som bare er ute etter å oppnå noe ved å ha sex med rockestjerner. Tanken om at disse kvinnelige fansene har sex med artister fordi det handler om nytelse, fri vilje eller vennskap, er helt usannsynlig i innslaget. Like fjernt som idéen om at det finnes mannlige groupies. Har ikke Madonna eller Britney Spears groupies? I Lydverkets versjon av rockhistorien eksisterer ikke mannlige sex-vedheng.

Et eksempel på hvor forskjellig omtale som gis mannlige og kvinnelige artister i Lydverket, er Mick Jagger. En fyr i rockens eliteserie som flittig har benyttet seg av sin stjernestatus for å innynde seg seksuelt, hos både menn og kvinner, inkludert Marianne Faithfull. Hans personlige assistent har visstnok uttalt seg slik om problemer i forbindelse med jobben: «Mick fucks everything». Like så skjønnmales band som Mötley Crüe, hvis utagerende seksualvaner er veldokumentert i biografien The Dirt. Slike fortellinger er med på å bygge opp myten om rå, virile, mannlige rockestjerner.

LYDVERKETS INNSLAG

er tendensiøst, spekulativt, og presenterer faktafeil når de framstiller Marianne Faithfull som en groupie. Til etterretning er Faithfull en velrennomert sanger, musiker og låtskriver som har utgitt en rekke album, og sist turnerte i Norge i 2002. Faithfull lider her samme skjebne som andre sentrale kvinner i musikkhistorien, som eksempelvis Nico og Courtney Love som ofte degraderes i musikkpressen til groupies, til tross for sine betydelige musikalske bidrag.

Jeg forventer mer av Lydverket enn at programmet framstår som et kunnskapsfattig talerør for kjønnsdiskriminerende myter.